hoe lang kunnen ex kamerleden in de ww blijven?

nu zijn er 51 ex kamerleden de ww ingegaan hoe lang kan dit voor 1 goeie uitkering

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Hoeveel wachtgeld krijgen Kamerleden?
Kamerleden die bijvoorbeeld na een verkiezing niet terug kunnen keren naar de Tweede Kamer, krijgen ook wachtgeld. Een Kamerlid ontvangt ongeveer €7.000 per maand. De uitkering bedraagt voor hen dus het eerste jaar €5.600 om vervolgens te zakken naar €4.900. Dit ontvangen ze minimaal twee jaar en maximaal zes jaar. De regeling is de afgelopen jaren wel iets versoberd, want de politici die aftreden binnen drie maanden krijgen maximaal zes maanden wachtgeld.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goh wat zielig, €4900,- water en brood
ronron1212
11 jaar geleden
Ja het is niet mis maar het mag wat kosten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is natuurlijk wel een baantje waar je je leven niet zeker bent als werknemer. Om te voorkomen dat niemand zijn goede baan meer wil opzeggen om op de verkiezingslijst te gaan staan hebben ze zoiets in het leven geroepen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mariboto: als ik gewoon mijn werk goed doe sta ik niet zomaar volgende week op straat. Dat kan wel zo zijn als kamerlid, nou ja niet volgende week maar wel na verkiezingen of andere toestanden. Verder hebben die mensen meestal wel een goede baan en die moeten ze opzeggen of in ieder geval wordt hun plaats daar ingenomen. Vaak zijn die banen beter betaalt dan kamerlidje worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zouden ze ook verplicht vier keer in de maand moeten solliciteren en na een jaar verplicht worden elk lullig baantje aan te nemen dat ze wordt geboden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me niet relevant Willem want dat wachtgeld krijgen ze toch, als ze niet solliciteren komen ze pas daarna in de financiele problemen en dan wacht de ww en dan zullen ze dezelfde procedure volgen als ieder ander.
De afspraak dat bewindslieden korter wachtgeld krijgen, gaat al gelden voor de Kamerleden die na de verkiezingen van 12 september niet meer terugkeren in de politiek. De politici krijgen tot tien maanden minder lang een uitkering.

Kamerleden die vertrekken, krijgen minder lang wachtgeld

Dat meldt RTL Nieuws.

De verkorting van de wachtgeldregeling is afgesproken door VVD, CDA, D66, GroenLinks en de ChristenUnie toen zij zochten naar bezuinigingen. De nieuwe regels gaan per 1 september in.

WW-uitkering
Voorheen kon een Kamerlid tot vier jaar wachtgeld krijgen. Dit wordt nu 38 maanden, net zo lang als de maximale werkeloosheidsuitkering (ww). Een Kamerlid krijgt het eerste jaar 80 procent van zijn salaris, daarna wordt het 70 procent.

De regels voor wachtgeld zijn wel anders dan de voorwaarden voor ww. Een Kamerlid dat drie maanden in de Kamer heeft gezeten, kan nog twee jaar wachtgeld krijgen. Om twee jaar ww te krijgen, moet je 24 jaar in dienst zijn geweest.

Diverse Kamerleden hebben al aangegeven niet meer op de lijst voor hun partij te willen staan. Onder hen zijn PvdA’ers Gerdi Verbeet en Nebahat Albayrak en GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent.

Door Marlou Visser