kan een burger wet indienen? waar moet ik voor zijn en hoe kan ik dit doen?

ik zou graag een wetvoorstel willen indienen voor strengere wetten over huisbazen, iedere jaar sterven aantal mensen aan CO vergifting dit is vaak te wijten aan de laksheid van huisbazen hun onderhoud.ik vind dat er strenger controles moeten komen en als ze niet inorde zijn hoge boetes moeten betalen en als er iemand sterft door hun fout dat ze nooit meer mogen verhuren .

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jis, misschien moet je er even bij zetten dat het om Belgie gaat...

Het beste antwoord

De Tweede Kamer is de wetgevende macht. Ik zou contact opnemen met iemand uit de tweede kamer van jouw politieke partij. Die gaat er dan een vraag over stellen aan de minister. Uiteindelijk zou dat kunnen leiden tot een wetswijziging. Over huren en verhuren staat al een en ander in de wet, dat zal misschien moeten worden aangepast. Als het je is overkomen, dat er sprake was van koolmonoxide in jouw behuizing, kan je eens naar een rechtswinkel gaan, om te onderzoeken welke mogelijkheden er al bestaan om zo n huisbaas aan te spreken. Volgens mij zijn die er al wel.

Je kunt het ministerie van VROM ook bellen. Of via de site van VROM een vraag stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee. Dat kan niet. Alleen ministers & tweede kamer dienen wetsvoorstellen in.

Ik denk dat de eisen die gestelt worden trouwens wel in orde zijn, alleen worden ze niet gecontroleerd.

Als je wilt dat iets behandelt wordt door de 2e kamer kan je wel een petitie beginnen. Bij -ik geloof- 60.000 handtekeningen wordt dit een agendapunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Burgers kunnen niet zondermeer een wetsvoorstel indienen. Wel kun je contact opnemen met een (landelijk) politicus, die hierover kamervragen zou kunnen stellen. Dat is vaak de eerste stap. En hoe het balletje daarvandaan verder gaat rollen, hangt voor een groot deel ook van de lobby af. Daarvoor zou je dus een flink aantal medestanders moeten zien te verzamelen om je verzoek kracht bij te zetten en te lobbyen ('zeuren') om aandacht door de politiek.

De volledige procedure van wetsvoorstel tot wet vind je in de link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wacht even...volgens mij is het onderhoud van je kachel, schoorsteen en geiser en dergelijke voor je eigen rekening.
Als je een particuliere huisbaas hebt...dus niet van een woningbouw.
Zelfs van een woningbouw..moet je zelf zorgen dat je een bedrijf zoekt die jouw schoorsteen gaat schoonmaken. En de woningbouw heeft vaak zelf iemand in dienst genomen om de geisers en kachels te controleren en schoon te houden.
De vraag is of het wel de fout van de huisbaas is...ik denk zelf van niet.