Kan iemand mij uitleggen waarom VVD CDA EN PVV geen coalitie vormen? waarom gedoogsteun?Deze 3 partijen is er toch een meerderheidskabinet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De partijen hebben de keizers dingen beloofd en die willen ze nakomen, omdat ze al vaker het verwijd hebben gekregen dat ze de kiezers belofte breken. Maar hoe moet je dan verder als de kiezer heeft gesproken waar zij vertouwen in hebben en dat de partijen zich er niet aanhouden. PVV wil regeren wat ik heel erg knap en gedurfd vind zij nemen de uitslag van de verkiezingen op zich. CDA heeft gezegd niet met de PVV te willen regeren maar hebben tijdens de verkiezingen wel een draai om de oren gekregen. Als een christelijke partij mensen uitsluiten in je samenleving, is dat goed? VVD die wil ook regeren maar met wie PvdA Rechts en Links als er tegenstrijdige belangen op het spel staan. Deen is voor de werkgevers en de andere komt op voor de belangen van de werknemers. De een voor de boven kant van de samenleving en de andere voor de rest van de samenleving. De VVD voelt voor dingen van de PVV maar durft het niet te zeggen en het CDA weet dat er dingen die de PVV roept wel waar zijn maar dat kan zij niet verkopen aan de achterban. Maar als zij ballen hebben gaan ze ervoor op een gelijkwaardige manier elkaar accepteren en waarderen en aan de slag gaan dan kan het CDA haar stem laten horen en eventueel standpunten van anderen verzachten en matigen De PVV goed luistert en ook argumenten van anderen niet onder tafel veegt maar laat meewegen in haar standpunten en de schonerol voor de VVD om knopen door te hakken om een goed en bestuurbaar land te krijgen een verstandskabinet neer te zetten waar we trost op kunnen worden. Maar de oppositie PvdA, Groen links, D66 en de SP moeten hun stem duidelijk laten horen op het sociale vlak. We zijn toe in Nederland aan een werk regering waarin alle partijen de handen uit de mouwen moeten steken en ieder moet doen waar ze goed in zijn. Je kan je standpunt duidelijk maken, maar wel akkoord gaan door water bij de wijn te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat het voor een groot deel komt omdat de CDA-achterban verdeeld is over samenwerken met de PVV, en de partijleiding bang is dat met de PVV in een coalitite gaan zitten de CDA bij de volgende verkiezing nog meer stemmen zou kosten.

Al zal de officiële verklaring zijn dat ze het niet volledig met elkaar eens kunnen worden, maar dit de beste oplossing was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt omdat Wilders in zijn enthousiasme al in een heel vroeg stadium begon te roepen dat hij wel gedoogsteun wilde geven.

Hij liet dus al heel vroeg het achterste van zijn tong zien.
Dat kon hij nu niet meer terugdraaien.
VVD en CDA proviteren daarvan.

Het had me gezien de verkiezingsuitslag logischer geleken indien het CDA de partij zou zijn, die gedoogsteun zou geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het CDA durft niet openlijk met de pvv samen te werken.
En wilders weet heel goed dat hij zolang hij gedoogsteun geeft, een grotere macht heeft dan VVD en CDA samen.
Hij kan zijn eigen dingen op de agenda laten zetten, roepen enschreeuwen wat hij zelf wil en op, het voor hem juiste moment, de stekker er uittrekken.
En de VVD?, als ze maar kunnen regeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp sowieso niet waarom er zoveel gepraat moet worden en als het aan die Halsema ligt dan zit PVV er helemaal niet bij terwijl deze de grootste winnaar was en groenlinks ergens achteraan staat.

Ik vind dat de partijen die dus niet bij de grootste drie horen maar enkel maar een aantal zetels hebben flink pas op de plaats moeten maken en blij zijn dat ze uberhaupt in de kamer zitten.

VVD,PVDA en PVV zijn gezamenlijk de drie grootste en die zouden dus gewoon samen moeten werken.
CDA zou kunnen als PVDA niet wil maar CDA hebben we meegemaakt en dat was niet best. Ik vind persoonlijk dat de bovenstaande drie zonder morren gewoon moeten samenwerken en wie niet wil, hee er zijn meer mensen die de politiek in willen. Tenslotte vormen die drie partijen het leeuwendeel van de nederlandse mening.

PVDA houdt op te bestaan als ze met PVV samenwerken. Dat komt dat de voormalige arbeiderspartij nu de partij is van de multiculturele mens. Daar komen ook de meeste stemmen vandaan en dus hun macht.

Politiek is bij uitstek een vies spelletje ( het woord poli betekent listig, zoek maar op). Met al dat praten doen ze wat een goochelaar met zijn handen doet, afleiden van iets wat al vast staat.
Het is net het oude Rome en wie het meeste geld creëert vanuit onze portemonnee die heeft de voorkeur.
Het zijn de bijzaken waar je op stemt want belastingen gaan echt niet omlaag want iets anders gaat toch wel omhoog dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het CDA, de VVD en de PVV hebben de "ferme wil" om een rechtse regering te vormen. Het gaat hier om een "bijzondere" meerderheidsregering omdat de PVV geen bewindslieden zal leveren. Wilders gaat hiermee akkoord omdat hij vooralsnog niet over voldoende kader beschikt waaruit bewindslieden kunnen worden aangewezen. De wil van ruim 1,5 miljoen PVV-stemmers wordt nu in een convenant vastgelegd en geborgd. Een alleszins acceptabele variant en zeer democratisch. Ik verwacht - zo mijn verwachtingen uitkomen - dat er een sterke en rechtvaardige regering zal komen die de grote problemen in ons land hard maar eerlijk zal aanpakken.