Waarom is de identiteitskaart niet langer gratis?

Ik las berichten uit 2011 en 2012 dat de hoge raad had besloten dat er geen geld gevraagd mocht worden bij de aanvraag van een identiteitskaart (in Tilburg). Toch gebeurd dat nogsteeds, wanneer is dit weer veranderd?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.3K
Inekez1
5 jaar geleden
https://nos.nl/artikel/2027159-gemeenten-vragen-terecht-geld-voor-identiteitskaart.html
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Pas op met dergelijke info, de inhoud van bovenvermelde site is namelijk achterhaald omdat de gemeente in cassatie ging bij de Hoge Raad
Clemens Meerts van het jonge advocatenkantoor te Roermond was voor een inwoner uit Roermond een zaak tegen de gemeente begonnen. Deze inwoner had op 29 september 2011, dus na de inwerkingtreding van de reparatiewet een identiteitskaart aangevraagd. Het gerechtshof bepaalde weliswaar op 2 mei 2014 dat ook deze inwoner een gratis identiteitskaart had moeten krijgen.
Echter, de gemeente ging in cassatie bij de Hoge Raad. Uit dit laatst bekende oordeel blijkt dat de tijd dat gemeenten onrechtmatig leges in rekening hebben gebracht voor de identiteitskaarten beperkt blijft tot de periode medio 2004 tot 22 september 2011.
De Hoge Raad heeft het geding naar het Gerechtshof Arnhem Leeuwarden verwezen ter verdere behandeling en beslissing van de zaak met inachtneming van het betreffende arrest. Het arrest is in het openbaar uitgesproken op 27 maart 2015.

Het beste antwoord

Op 7 oktober 2010 besliste het Gerechtshof 's-Hertogenbosch dat voor de identiteitskaart geen leges geheven mochten worden.
Tegen deze uitspraak werd cassatie ingesteld bij de Hoge Raad der Nederlanden. Op 9 september 2011 bepaalde de Hoge Raad dat er inderdaad geen leges geheven mochten worden. Tijdelijk werden dan ook geen leges meer geheven, behalve voor jongeren onder de 14 jaar omdat voor hen geen identificatieplicht geldt.
Echter:
De Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlandse identiteitskaart van minister Piet Hein Donner regelt dat gemeenten rechten kunnen heffen voor de kaart, en dat deze aangemerkt worden als gemeentelijke belastingen. De wet bepaalt dat deze terugwerkt tot en met 22 september 2011, de dag na de datum van indiening van het wetsvoorstel bij de Tweede Kamer.
____________
Edit: ... terugwerkt tot de dag na de datum van indiening van het wetsvoorstel bij de Tweede Kamer (22 september 2011).
SimonV
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Let op: niet terugwerkt tot en met 22 september 2011 maar VANAF 22 september 2011

Andere antwoorden (1)

Dat men weer moet betalen is het gevolg van het indienen van een wetsontwerp door de toenmalige minister Piet Hein Donner. Het wetsontwerp is aangenomen, en de artikelen hadden een terugwerkende kracht..
De toenmalige minister Donner heeft de wet op 22 september 2011 ingediend. Toen de eerste Kamer de wet heeft aangenomen werkt deze met terugwerkende kracht vanaf 22 september 2011. De datum van indiening van de wet.
Na de uitspraak van de Hoge Raad d.d. 9 september 2011 is er een noodwet door de Kamer aangenomen, nadat zij het in meerderheid eens was over het gebruikmaken van de mogelijkheid van een reparatiewetgeving.
De Eerste Kamer heeft op 11 oktober 2011 de reparatiewet voor de ID-kaart) met een stemverhouding van 38 voor en 37 tegen aangenomen. Deze wet ging met terugwerkende kracht gelden VANAF 22 september 2011.
De relevante wijzigingen zijn later opgenomen in de Paspoortwet van 26 september 1991.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Lekker leesbare tekst :-)
Plus !