Hoe wordt de veiligheid handhaaft in een Anarchistisch samenleving?

Anarchisten willen graag een samenleving zonder enige vorm van autoriteit! Maar hoe zit het dan met de veiligheid? Wat zegt het Anarchisme over het handhaven van de veiligheid in een samenleving?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij zijn anarchisten idioten zonder realiteitszin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dat weet ik niet, alleen ik vraag me wel af...wat voor oplossing ze hebben voor veiligheid, want politie of leger gaat niet samen met anarchisme, zelfs geen particuliere politie volgens mij.

Het beste antwoord

Volgens anarchisten is anarchie een vorm van über-democratie waarbij het volk écht de baas is:
Hieronder quote ik een opinie stuk van de anarchist Anarchiel:
"Anarchie vereist verantwoordelijkheid van elke betrokkene bij de samenleving waarvan hij of zij deel uitmaakt. Democratie betekent in puurste vorm dat het volk regeert, iets dat dus ook geldt voor een samenleving die op anarchistische leest geschoeid is.
Zo’n directe vorm van democratie kan echter alleen werken als het op zeer kleine schaal geïmplementeerd wordt; zodra de afstand tussen vertegenwoordigers zo groot wordt dat de vertegenwoordiger degene die vertegenwoordigd wordt niet meer persoonlijk kent, dan ontspoort de democratische trein."
Anarchisten gaan er dus min of meer vanuit dat de mens de verantwoordelijkheid voor veiligheid zelf kan dragen, als voorwaarde stellen ze daarvoor om op kleine schaal te beginnen.
Anarchiel zegt hierover: "Begin klein: ga es praten met je buren en kijk eens wat er volgens deze buren precies verbeterd zou kunnen worden in jullie directe leefomgeving. Doe het zelf. Vertegenwoordig jezelf of laat je vertegenwoordigen door iemand die je daadwerkelijk kent. "

Persoonlijk denk ik dat er bij anarchisten uitgegaan word van een al te rooskleurig beeld van de mensheid, het is m.i. naïef. Wellicht dat deze principes in sommige communes wel werken maar op grotere schaal is dit kansloos.
Wat dat betreft denk ik dat Churchill het bij het juiste eind had: 'Democracy is the worst form of government except for all those others that have been tried.'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Mijn reactie moest eigenlijk bij antwoord staan. Hierbij een link.