Wat kunnen redenen zijn waarom vliegtuigen onaangekondigd in ons luchtruim binnendringen?

Ik zit wat op Wikipedia over het onderwerp luchtvaart te grasduinen, en zo lees ik dat er met regelmaat door nederlandse F-16's voornamelijk russische vliegtuigen worden 'teruggestuurd'. Ik vraag me af waarom men onaangekondigd een land komt binnenvliegen? Is het om de alertheid van een andere natie te testen? Of is het pestgedrag of gaat er stiekem ook een serieuze bedreiging van uit?

En natuurlijk, doet nederland dit bijvoorbeeld ook bij andere landen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wrsch een slechte immitatie tomtom aan boord

Het beste antwoord

Nou van de Russen uit is het puur provoceren. Kijk maar we zijn niet bang voor NL en we vliegen gewoon je luchtruim in. Voornamelijk om hun eigen piloten scherp te houden (training). Je kan tegenwoordig veel meer zien via satellieten, en daar heb je geen vliegtuigen nodig die ongevraagd andermans luchtruim binnendringen.

Officieel doet NL dit niet, maar denk nog eens aan het helicopter-incident in Libië.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik wil je de mening over deze kwestie van de zijde van het Reformatorisch Dagblad niet onthouden:

Niet operationele, maar politieke achtergronden zijn de werkelijke reden voor de frequente schending van het Nederlandse luchtruim door Russische bommenwerpers. Kort gezegd: Moskou wil hiermee laten zien dat het weer tot de grote jongens behoort in de internationale arena. Jarenlang heeft Vladimir Poetin uiting gegeven aan de in het Kremlin heersende gevoelens van frustratie, na de ineenstorting van het Sovjetrijk en de jaren negentig waarin het Westen maar raak deed in voormalig Joegoslavië zonder Rusland daarin te kennen. En waarbij bovendien steeds meer voormalige Sovjet­republieken en ex-Warschaupactbondgenoten partij kozen voor het Westen en toetraden tot NAVO en EU.
(...)
In dit (militaire) machtsdenken past het uitvoeren van vluchten met strategische bommenwerpers. Immers, het zijn vliegtuigen die kernwapens kunnen lanceren. En kernwapens zijn bij uitstek een bewijs van politieke en militaire macht, althans: vanuit Russisch perspectief. Daarom kon je de afgelopen jaren bij de parades op het Rode Plein zien dat nucleaire wapens te land en in de lucht steeds een prominente plek innamen. Naar eigen zeggen heeft Poetin deze vluchten hervat omdat het Westen (lees: Amerika) dat ook zou doen. Hij maakte dit in 2007 bekend bij grootschalige Russisch-Chinese militaire oefeningen. In aanwezigheid van de media, paste deze bekendmaking voor de Russische president uitstekend in zijn antiwesterse campagne van dat moment.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je uitgebreide antwoord Escape!