Hoe groot(of klein) is de bereidheid van het Nederlandse volk om de EU te verlaten?

Zijn er recente statistieken?

Toegevoegd na 2 minuten:
Om de EU te verlaten als land

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
Poet
7 jaar geleden
Goeie vraag. Maar het zal sterk afhangen van de campagne als het echt tot zo een referendum zou komen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het heeft trouwens ook geen zin meer om voor een Nexit te gaan kiezen. Om nu nog terug te gaan naar de Gulden zie ik nu alleen nog maar verlies dan winst. Voordeel is wel dat je als land meer mag verdienen dan andere landen, en dat de handel beter gaat ( eigenlijk is de EU alleen maar voor economen gemaakt, en niet voor de normale burgers onder ons), maar ik zie de winst in korte termijn nog lang niet zitten. De positieve veranderingen kunnen na 20 jaar pas komen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Daar heb ik dan niks aan meer.

Antwoorden (2)

Een recente peiling toont aan dat 48% van de 27.000 ondervraagden voor een Nexit zou stemmen bij een referendum.
Maar ja, we weten sinds Engeland hoe betrouwbaar peilingen zijn...

Toegevoegd na 22 uur:
Hoewel Nederlanders terughoudend zijn over het uittreden van Nederland uit de Europese Unie, zou bij een referendum over dit onderwerp een meerderheid voor een Nexit niet onmogelijk zijn.
Dat zegt opiniepeiler Maurice de Hond. Uit diverse peilingen van onder meer EenVandaag, I&O en Peil.nl, komen zeer uiteenlopende resultaten. Waar EenVandaag een meerderheid aangeeft voor het houden van een referendum en uittreding, bleek uit een eerdere peiling van I&O in maart dat maar 22% voor een Nexit is. Bij Peil.nl is een kleine meerderheid tegen het houden van een referendum en stemt eveneens een kleine meerderheid tegen Nexit.
Een in opdracht van De Telegraaf uitgevoerde peiling door TNS Nipo wees ook uit dat Nederland terugdeinst voor uittreding, maar volgens volgens De Hond is daarmee nog niet gezegd dat een eventueel referendum een pro-EU-uitslag zal opleveren. „Mocht in Nederland wel een referendum over Nexit gehouden worden dan valt het te verwachten dat -net zoals in Engeland- de opkomst onder lager opgeleiden relatief hoog zal zijn. En in dat geval zou een meerderheid voor Nexit goed mogelijk zijn, terwijl dat uit de peilingen Nederland, niet af te leiden is.”
SimonV
7 jaar geleden
RTL Nieuws meldt vandaag, zaterdag 25 juni 2016:

"Nederlanders willen geen 'nexit'

Een meerderheid van de Nederlanders wil lid blijven van de Europese Unie en voelt niets voor een nexit. Het gaat om 56%, blijkt uit een enquête in opdracht van RTL Nieuws.

Van de ondervraagden is 30% tegen het EU-lidmaatschap en 14% heeft geen mening. De meeste Nederlanders zitten ook niet te wachten op een referendum over een nexit. 36% is voor, 54% tegen.

Ook premier Rutte is fel gekant tegen een referendum over een nexit. Hij noemt het volstrekt onverantwoord. Als Nederland de EU verlaat zou dat slecht zijn voor de stabiliteit en de economie.".

Bron: RTL Text.

Toegevoegd na 4 minuten:
Uitgebreidere informatie over de uitslagen van de enquête is te vinden op http://www.rtlnieuws.nl/nederland/nederlanders-willen-geen-nexit-referendum-meerderheid-voor-eu.
Antoni
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Dit onderzoek is uitgevoerd onder een representatieve groep van 500 Nederlanders.
Niet heel veel. Maar ook bij deze peiling zijn de Nexit-stemmers in de minderheid.
tinus1969
7 jaar geleden
@SimonV: 500 Nederlanders is genoeg voor een statistisch betrouwbare steekrpeof en dus een betrouwbare voorspelling. Als je 5000 ipv 500 mensen vraagt, krijg je geen betrouwbaarder steekproef. (het grootste probleem is niet grootte, maar representativiteit van een steekproef: Het maakt soms nogal uit of je 500 Amsterdammers of 500 Limburgers ondervraagt).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je 5000 ipv 500 mensen vraagt, krijg je geen betrouwbaarder steekproef. Dat is een schokkende uitspraak in mijn ogen. Het lijkt me dat de betrouwbaarheid altijd hoger wordt naarmate het percentage ondervraagden stijgt. Van:
https://toponderzoek.wordpress.com/2015/05/25/is-het-onderzoek-representatief/ "Natuurlijk worden de onderzoeksresultaten betrouwbaarder als je een grotere groep mensen hebt,"
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@simonv Bij jouw onderzoek zijn de in meerderheid. 48% vs 45%
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://nl.checkmarket.com/marktonderzoek-hulpbronnen/steekproefcalculator/ Hoe betrouwbaar die calculator is weet ik niet, maar bij 17.000.000 krijg ik 2400 respondenten. En als je het andersom doet zie je dat de foutmarge slinkt bij groter aantal respondenten...