Waarom moet je wel op 5 mei betaald parkeren als zijnde het zondag is, en met kerst, pasen & Pinksteren bijvoorbeeld niet?

Ook 5 mei is toch officieel een Nationale Feestdag?

Een nationale feestdag is iets anders dan een nationale vrije dag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Er is maar een zondag en dat is de 7de dag in de week. De andere christelijke feestdagen zijn geen zondagen, maar nationale feestdagen die bij wet recht op vrijaf geven.

Over de nationale feestdagen is nogal eens wat discussie. Zo is in Nederland Koninginnedag wel een nationale feestdag met een van overheidswege recht op vrijaf. Dit geldt echter niet voor de nationale feestdag 5 mei. Bij het besluit daartoe is niet bepaald dat er recht op vrijaf bestaat. Er is wel een aanbeveling van de Stichting van de Arbeid die de werkgevers adviseert om eens in de vijf jaar dat verlof wel te geven. Dit is echter niet afdwingbaar.

Het gaat dus volgens mij om nationale feestdagen. Waarom je op 5 mei wel moet betalen en op 2de Pinksterdag niet is me een raadsel.

Overigens is dit niet universeel geregeld, maar per gemeente. Toevallig parkeerde ik vandaag in Purmerend en verwachtte ik niet te hoeven betalen. Op de parkeermeter stond: Alle dagen in de week, behalve op zondag. Over feestdagen werd niet gerept. Zo en nu jij weer. Je blijft lachen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Volgens de wet is 5 mei geen zondag. de dagen die je noemt zijn officiele zondagen en moeten de winkels ook een vergunning hebben om open te zijn.
Hemelvaartdag is ook een "zondag"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onzin, 5 mei is een officiele feestdag (jaar 0 en jaar 5, en heeft dan dezelfde voorwaarden als bijvoorbeeld kerst. Ofwel ook dan is hete dus "zondag".
Ligt er maar aan waar je bent. Op sommige plaatsen, zoals in Enschede, moet je op koopzondagen ook normaal betaald parkeren. En ALS 5 mei al een zondag / officiële feestdag is, is het in ieder geval een koopzondag, want de meeste winkels zijn gewoon open.
Dat zijn ze op kerst-, paas- en pinksterdag niet, zodat er geen parkeeroverlast van het winkelend publiek te verwachten is, en dan kun je nog wel gratis parkeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Marleen, het gaat er niet om of er betaald geparkeerd moet worden, maar waarom het tarief niet net als andere geen zondags tarief is. Ofwel voor sommige gemeenten goedkoper, andere zelfs gratis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het geen zondag is, dat staat er toch ?
Hier is het trowens altijd even duur, zondag of weekdag, maakt niet uit, 2,10 per uur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marleen, dat is niet. Zondag heeft een ander tarief dan door de weeks. s'avonds is toch ook goedkoper? Feestdagen zijn gratis, en anders tegen zondagstarief. 5 mei is een officiële feestdag, maar wordt niet nader genoemd.
Ja het is vreemd !
bv een ov kaart..op deze dag mag je niet vrij reizen..
je zou toch mogen verwachten dat dit ook vanwege een nationale feestdag is dus het lijkt mij dat parkeren dan ook kosteloos is...dat staat toch gelijk met alle feestdagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft de betreffende gemeenteraad zo besloten en in een verordening vastgelegd.