Mag een politieagent je, na het tegenhouden op de openbare weg, verbieden om uit je wagen te stappen?

Elke agent vraagt dit, maar kan hij je bij wet verbieden uit te stappen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je verbieden of gebieden? Het is voor mij helemaal nieuw dat een agent zou zeggen dat je niet uit je auto mag stappen. Nu wordt ik ook niet zo vaak aangehouden, dus ik heb geen ervaring met wat 'elke agent' vraagt.

Antwoorden (3)

Als een agent je opdraagt iets te doen, of iets te laten, dien je dat op te volgen:

Titel VIII. Misdrijven tegen het openbaar gezag
Artikel 184
Hij die opzettelijk niet voldoet aan een bevel of een vordering, krachtens wettelijk voorschrift gedaan door een ambtenaar met de uitoefening van enig toezicht belast of door een ambtenaar belast met of bevoegd verklaard tot het opsporen of onderzoeken van strafbare feiten, alsmede hij die opzettelijk enige handeling, door een van die ambtenaren ondernomen ter uitvoering van enig wettelijk voorschrift, belet, belemmert of verijdelt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 3 maanden of geldboete van de tweede categorie.
13 jaar geleden
In het wetboek staat ook dat je je aan verkeersregels en verkeerstekens zoals het rood licht moet houden.

Ook staat er dat je een bevel van een politie moet opvolgen.

Stel dat de politieagent zegt dat jij door rood moet rijden, dan moet je dit doen.

Want in het wetboek staat ook dat een bevel van de politie boven de verkeerstekens en regels gaan. Ja, een agent kan iemand dus verbieden uit de wagen te stappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat mag en is een verkeersaanwezing die je op moet volgen. Deze aanwijzing is zelfs belangrijker dan verkeersregels en verkeersborden