Is de kieswijzer door studenten betrouwbaar?

Ik bedoel, stel dat een stel studenten van de school voor journalistiek zich hiermee bezig gaat houden, dat is extreem links, kun je er dan nog vanuit gaan dat het allemaal gaat kloppen.

Wordt de kieswijzer onafhankelijk nagekeken op fouten?

Toegevoegd na 2 uur:
Voor de vorm zal ik de rechtse variant ook even noemen, stel dat een stel studenten die bekend staan als extreem rechts (kan zo snel niets verzinnen tov het extreme links van de journalistiek maar goed, vul zelf maar wat in).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een journalist is het aan zichzelf, de maatschappij en zijn werkgever verplicht om objectief te zijn (nvdr. Internationale verklaring van Bordeaux)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bron: http://www.dejournalist.nl/dossiers/journalistieke-codes/code-van-bordeaux/

Antwoorden (3)

Je stelling dat studenten voor de school van journalistiek extreem links zijn is natuurlijk gebaseerd op niks.

Buiten dat is geen enkele kieswijzer 100% betrouwbaar. Van een aantal stellingen worden jouw antwoorden vergeleken met de antwoorden van alle partijen. Het geeft een heel aardig beeld, maar 100% betrouwbaarheid is niet te bereiken.

Een kieswijzer die is samengesteld door studenten kan net zo betrouwbaar zijn als anderen, mits deze is gecontroleerd op betrouwbaarheid en validiteit en er bijvoorbeeld aan peer review is gedaan.

Vul anders eens een paar verschillende kieswijzers in en vergelijk de uitkomsten met elkaar. Komen ze overeen? Dat zijn ze of allemaal even betrouwbaar of allemaal even onbetrouwbaar.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je vraag alleen is gebaseerd op het feit dat persoon met een links politieke voorkeur de kieswijzer hebben gemaakt, dan nog maakt dat niks uit. Tenzij het fraudeurs zijn, maar dat heeft weer niks met links of rechts te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel de publieke opinie vaak het tegenovergestelde is, moeten journalistiek objectief blijven. Studenten journalistiek nemen dus ook geen standpunt in. Het is veeleer een fabeltje dat extreem-links zegeviert onder studenten journalistiek. Een stemtest, gemaakt door studenten in opleiding is dus zeker wel betrouwbaar. Vaak doet men dit in samenspraak met beroepsredacties en organisaties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dat nu niet eens heel erg naief???? Stel dat ze extreem rechts waren ipv als nu extreem links. Zou jij ze dan geloven? Mij ga je niet wijsmaken dat ze niet bovenmatig gekleurd zijn. Dat zie je toch in de dagelijkse media ook. Anders was er geen offensief van "midden en rechts" gekomen op de zeer linkse berichtgeving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is naïef zijn? Geloven in de nobele kunst van de journalistiek? Of de eeuwige rancune tegen de vierde macht van de democratie? Natuurlijk krijgen redacties het etiket van voorkeur voor een bepaalde politieke strekking te zijn. In principe is daar niks mis mee. Als journalist moet je aan gatekeeping doen (nieuwsselectie). Dan moet je wel de voorkeur geven aan nieuwsfeiten die voor jou voldoende nieuwswaarde hebben. Je objectieve berichtgeving mag hier echter geen hinder van ondervinden. Het is een kunst om objectieve journalistiek te bedrijven, ook al gaat je voorkeur uit naar een andere politieke kleur. Vlaams Belang of Geert Wilders zullen dus altijd aan een objectief interview worden onderworpen, ook al zou het medium tegen deze strekking zijn.
klik bij een kieswijzer aan dat je voor een referendum bent en voila er rolt d66 uit