Hoe wordt het opkomstpercentage van het stemmen berekend?

Artikel van Nu.nl
http://www.nu.nl/associatieverdrag-oekraine/4242281/spanning-halen-minimale-opkomst-referendum.html

Ze doen het nu voorkomen alsof er te weinig stemmen zijn uitgebracht. Rekenen ze dit per stad ofzo?

Ik dacht met 30% dat daarmee 30% van de stemgerechtigde bevolking werd bedoeld. En in dat geval zegt een stad als Amsterdam niets.

Antwoorden (1)

Omdat er per plaats wordt bijgehouden wie al dan niet heeft gestemd, is het eenvoudiger om per plaats het percentage stemmers te bepalen, als men 'live' wil bijhouden of überhaupt de kiesdrempel wel zal worden gehaald.
Op het einde van de dag komen al deze stemmen op de grote hoop en wordt het landelijk aantal stemmen gedeeld door het landelijk aantal kiesgerechtigden.

Inderdaad zegt het percentage per plaats dus uiteindelijk weinig (dat kan enorm verschillen), het geeft voor de loop van de dag slechts een indicatie weer van de einduitslag.

Amsterdam en Rotterdam worden in dit opzicht genoemd omdat deze als grote steden representatief zouden kunnen zijn voor heel Nederland.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Ze houden heus niet bij welke personen niet hebben gestemd. Alleen het aantal stemmers wordt bijgehouden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aangezien het een het ander uitsluit, wordt, als men bijhoudt wie er gestemd heeft, tevens duidelijk wie er niet gestemd heeft. Maar inderdaad wordt dat niet actief bijgehouden, zoals je wellicht bedoelt.