wat is de betekenis van het ezeltje en de olifant bij de amerikaanse verkiezingen ?

Bij TV programma's die gaan over de toekomstige Amerikaanse verkiezingen, zie ik vaak een olifant en een ezel in de kleuren van de Amerikaanse vlag. de symboliek of betekenis ontgaan me.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

De democraten hebben de ezels als symbool, de republikeinen olifanten.
Of je het nu gebruikt om ze af te schilderen als dom, koppig, log of lui of dat je het gebruikt als trots symbool van de Amerikaanse politieke partijen: rond verkiezingstijd zijn deze beesten overal. De oorsprong van de twee symbolen lijkt bij één ijverige cartoonist te liggen.

D e ezel werd symbool van de democraten toen Andrew Jackson na oprichting van de
partij in 1828 door zijn tegenstanders werd uitgelachen over zijn campagneslogan 'Let the people rule'. Zijn opponenten vonden hem maar een sukkel en noemden hem jackass, Engels voor mannetjesezel. Jackson was echter een slimme politicus en gebruikte de naam in zijn voordeel: de ezel figureerde op campagneposters en in cartoons, onder andere van ene Thomas Nast.

De olifant ontstond als symbool van de GOP toen cartoonist Thomas Nast (ja, diezelfde als van de Democraten) in 1874 een tekening publiceerde in Harper's Weekly. Hij tekende een dierentuin waar een ezel in een leeuwenpak alle dieren bang maakt, inclusief een olifant die 'the Republican vote' voorstelde. Dat beeld bleef hangen.