Op vele Arabische vlaggen staat een maansikkel afgebeeld en een ster. Welke ster ? Waarom?

Toegevoegd na 1 minuut:
Of planeet

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij Turkije is dat toch ook zo?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Turkije en nog andere landen , maar allemaal landen met moslim inslag

Het beste antwoord

De maan in de vlag is de maangod Sin, vader van de andere goden. De ster is Venus, en bedoelt de godin Ishtar. Godin van de liefde, oorlog, sex en vruchtbaarheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De ster staat inderdaad voor Jupiter. De planeet Jupiter wordt ook wel geluks- of koningsster genoemd. Het is dezelfde ster die boven het stalletje in Bethlehem straalde. Hij is de aankondiger van de Messias.
Ook in de islamitische godsdienst speelt de sterrenkunde een rol.
Het maan-en-ster teken is van oorsprong Turks. Later is dat symbool geworden voor de gehele Islam.

Toegevoegd na 27 minuten:
Het belangrijkste symbool van de islam is een maansikkel, vaak samen met een vijfpuntige ster. De maansikkel is de vorm die de maan heeft als hij nieuw is: een gebogen streep met twee punten. De islamitische kalender is gebaseerd op de maancyclus: met de nieuwe maan begint ook de nieuwe maand. De nieuwe maan is daarom voor moslims een symbool van een nieuw begin, de komst van het licht na de duisternis.
De vijfpuntige ster verwijst naar de vijf zuilen van de islam: de geloofsbelijdenis, het gebed, het geven aan de armen, het vasten tijdens de maand Ramadan en de bedevaart naar Mekka.
De maansikkel met de ster maakt deel uit van de vlag van veel islamitische landen.
Amadea
13 jaar geleden
Het Islam-teken: de wassende maan. Dit ideogram is zeer oud. Het was een symbool van de maanGodd Nanna(n,r), later Sin.

Dit teken was hoogstwaarschijnlijk al in gebruik rond 2500 v.C. De ster staat oorspronkelijk voor de dochters van de maangod. Tegenwoordig staat de vijfpuntster voor ‘de vijf pijlers van de Islam’. Op moskeeën en minaretten staat de maansikkel van hun oorspronkelijke maango