Bestuurlijk zou het een voordeel zijn als de EU op termijn een republiek zou worden, maar er is een groot verschil tussen jonge landen als de VS, Canada en Australie.
Europa heeft een lange geschiedenis, tradities verschillen van regio tot regio, elk land heeft oorlog gevoerd met elkaar of met zichzelf, er zijn enorme verschillen in inkomen en taal. Dat maakt het lastig te besluiten samen een republiek te vormen.
Canada, Australie of de VS hebben dat veel minder; in iedere deelstaat of provincie bestond de bevolking toen werd besloten bestuurlijk meer samen te gaan vooral uit Europese immigranten die alles achter hadden gelaten op zoek naar een betere, vrijere toekomst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

De EU is ook eigenlijk niks anders als "De Verenigde Staten van Europa" en ieder land vormt een staat binnen deze EU. Alleen werkt alles nog niet zo goed als zou moeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Nou, dat is toch niet helemaal waar. Om één Europese staat te vormen, moet er ook één bestuur zijn en dat is precies wat de EU van de US verschilt. Dat is ook meteen de oorzaak waarom de EU en de Euro zo'n drama worden. Er is geen eenheid van bestuur, ieder land regeert op eigen wijze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel de uiteindelijke opzet om één Europese Staat te vormen, met één bestuur. Maar zoals ik al schreef, werkt dat (nog) niet zo goed en hoop ik ook dat dat zo blijft. Daarnaast hebben de verschillende Staten in de USA ook niet allemaal dezelfde regeltjes.
paulus811
13 jaar geleden
Ik heb niemand horen zeggen dat één Europese Staat met één bestuur de uiteindelijke opzet is. Waar kan ik dat lezen? Dat niet alle US staten dezelfde regels hebben is waar, maar is er maar een regering en een staatshoofd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan me niet beter herinneren als dat dat de uiteindelijke opzet was van de EU. Een grote Staat met één Regering. We zitten nog steeds in de beginfase en misschien duurt het nog wel tientallen jaren, maar volgens mij was dit de uiteindelijke opzet.
Ik zal eens zoeken of ik er wat over kan vinden. Zou ik er dan zover naast zitten? Wat is anders het uiteindelijke doel van de EU geweest?
Europa evolueert beetje bij beetje naar het Amerikaanse model (steeds meer bevoegdheden gaan naar Europa). Al staan we daar nog héél ver van af. Het is zeker niet voor morgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg nooit nooit. Maar voorlopig is daar geen draagvlak voor. Wellicht in de hele verre toekomst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo zal het gaan: de verenigde staten van Europa en Nederland is er een van.
De meeste dingen worden nu al in Europa geregeld.
Vandaar dat de overheid zich nu veel meer met het priveleven bemoeit. Anders hebben ze niet genoeg te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal zeker kunnen en men is er ook hard voor aan het werken.

Maar of wij dat bij leven nog zullen meemaken, dat betwijfel ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
laten we het hopen van niet met buurstaten als griekenland en spanje

Toegevoegd na 15 seconden:
;
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar dan moet we wel de Grondwet en het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden wijzigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan en met de EU gaan we aardig die kant uit. Het zou overigens niet zo slecht zijn, omdat dan de staten (nu landen) beter aangesproken kunnen worden op hun begroting. Overigens zal het zo'n vaart niet lopen, omdat de meeste landen hechten aan hun autonomie, tradities (o.a. monargieën) en vaderlandsgevoelens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan alleen als er ook één EU volksvertegenwoordiging komt die één EU beleid uitzet. Nu regeert ieder land zichzelf en zijn we slechts verbonden door een munt, meer is het niet. In Amerika heb je één staatshoofd, in de EU niet en daar zie je het nu fout gaan in bijvoorbeeld Griekenland. We zien dat het fout gaat, maar kunnen niet ingrijpen.
paulus811