Hoe komt het dat het opkomstpercentage bij de verkiezingen zo laag is?

Kost het dan zoveel moeite om even je stem te laten horen?

Toegevoegd na 14 minuten:
Ik kan begrijpen dat mensen niet weten waarop ze willen stemmen, maar dan kunnen kieswijzers op internet ook bij helpen.
Persoonlijk vind ik de gemeenteraadsverkiezingen belangrijker dan de landelijke verkiezingen. Gewoon omdat wat er in de gemeente besloten word je directer en sneller raakt dan de landelijke politiek.
Ben het dan ook volledig eens met de Haagse slogan:
Niet klagguh, maar stemmuh!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk dat het weinig speelt onder de mensen, omdat er weinig publiciteit (over hun plaats) is ten opzichte van de landelijke politiek. Veel mensen weten niet wat ze moeten stemmen omdat ze geen tijd hebben of willen nemen om zich te verdiepen in de keuze.
Er zijn mensen die totaal geen interesse hebben in politiek, die denken dat hun stem geen verschil kan maken en niet in de gaten hebben wat een voorrecht het is om te mogen stemmen.
En sommigen hebben geen idee wat lokale politiek kan betekenen voor hen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Of mensen weten niet waar ze op moeten stemmen, of ze denken dat het toch niets uithaalt (het zijn maar gementeraads....), of het interessert ze niet. Mijn ongezouten mening is dat als je niet stemt (desnoods stem je blanco) je ook geen recht van spreken (commentaar) hebt, je stemt dan wat mij betreft met het beleid in, zoveel moeite is het toch niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen is altijd een stuk lager dan de landelijke verkiezingen. Dat komt omdat veel mensen zich weinig verdiepen in de gemeentepolitiek en daardoor niet weten wat ze moeten stemmen. Dus laten ze het maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van de mensen die ik spreek die niet gaan stemmen zijn de volgende reden de meest voorkomend.
- Ik weet niet op wie ik moet stemmen
- Het helpt toch niets
- de gemeenteraad boeit me niet
Nou moet ik zeggen dat ik ook veel moeite had om een beslissing te nemen, woon in een kleine gemeente en de keuze is erg beperkt, maar ik ga altijd wel. Niet stemmen is Niet zeuren, dus ik mag weer 4 jaar lekker zeuren over van alles hier :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idd, als je stemt mag je meepraten. Zelfs als je blanco stemt omdat er gewoon geen goede keuze is.
Zo lang de mensen (redelijk) tevreden zijn gaan ze niet met z'n allen stemmen (niet allemaal natuurlijk!).
Pas in echte crisis en ontevredenheid komen ze wel hoor.
Ik hoor van veel niet-stemmers dat ze toch niet weten waar ze op moeten stemmen.. (ik denk dan: blanco) maar eigenlijk denk ik dat het een soort 'smoes' is en dat politiek ze niet boeit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al die oude mensen zijn vergeten hun paspoort te vernieuwen ..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons is het opkomstpercentage vrij hoog(almere), maar er zijn meerder redenen voor:
- Geen partij waarbij je je aangesloten voelt(sterkste reden)
- Geen interesse
- Geen tijd
- Geen stempas(ken ik ook vrij veel)
- Niet in staat om te stemmen(analfabeten/laaggeletterde, stond vanmorgen ergens dat 1,5 miljoen mensen het stembiljet niet begrijpen of niet goed kunnen invullen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb niet gestemd omdat er geen partij was in onze gemeente waarmee ik het in grote lijnen eens was met het beleid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er weinig politieke partijen zijn die normaal kunnen praten; Zoals PvdA : Wij zijn tegen de oorlog.... CDA: ??? jullie waren toch voor??

Op het nieuws: er was een miscommunicatie.
NEE DAN HEEFT ER IEMAND GELOGEN!! niets 'miscommunicatie' iemand heeft niet de waarheid verteld en dat gebeurt daaro zeer weinig!