Waarom worden bepaalde landen veroordeeld voor het doen van kernproeven?

Ik zie een bericht op nu.nl dat Noord Korea een kernproef heeft gedaan en dat hierover morgen een spoed beraad over gehouden word.

Dat de VN vroeger al eens sancties heeft opgelegd.

Eerder was dat ook al bij Iran het geval.
Of de inval van Amerika in Irak vanwege "massa vernietigingswapens"

Wie bepaald dat? Waarom mogen bepaalde landen dat niet en andere landen wel.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In feite is geen sprake van mogen of niet mogen. Men doet het gewoon en neemt de sancties op de koop toe. De VN kan hoog, laag of niet springen, helaas haalt het niets uit. Vooral die inval van de VS heeft veel kwaad gedaan toen bleek dat die massale vernietigingswapens alleen in de verbeelding van de Amerikanen bestonden. Nu de VS dit 'schurkengedrag' (zoals dat wordt genoemd in enkele landen) heeft vertoond voelt men zich niet bezwaard om zich met alle middelen te verdedigen.

Antwoorden (2)

Dit wordt bepaald door de gevestigde orde. Een aantal landen hebben al zeer lang kernwapens, zoals US, Rusland, Frankrijk.

De nieuwere landen die op dit moment kernproeven doen zijn allemaal landen die in conflict zijn. Iran, India, Pakistan en dus ook Noord Korea. Een atoombom geeft zo'n gigantische schade dat het gigantische gevolgen gaat hebben als er iemand in zo'n land zit (vaak als dictator, of als 1 iemand met zeer, zeer veel macht) met dusdanige macht dat 1 persoon kan bepalen of er gelanceerd gaat worden (en dat mensen daar dan ook nog eens naar gaan luisteren). Het gevaar is te groot dat zo'n wapen ingezet gaat worden (zeker vanuit gekte, zoals bij Kim Jong Un).

De gevolgen zijn niet te overzien en dit wil je reguleren. En als dat is vanuit een paar landen die deze wapens al hebben, so be it.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ Thecis Wat je stelt klopt alleen in theorie -- enkele grootmachten zouden die controle best willen hebben, maar die hebben ze gewoon niet. Er zijn een aantal landen die al zo geisoleerd zijn dat ze ondanks alles hun eigen plan trekken. Zoals je zelf al stelt hebben Noord-Korea en diverse andere landen (India, Pakistan, Israel,) atoom- dan wel kernwapens die ze heus niet gaan inleveren. China en GB noemde je niet, deze behoren echter wel tot de traditionele kernmachten. India en Pakistan gaan hun kernwapens niet wegdoen, omdat zij zich als regionale grootmacht beschouwen. Noord-Korea, Iran en Israel voelen zich bedreigd door de boze buitenwereld. Ze vinden de sancties niet leuk, maar machtig zijn vinden ze belangrijker; dictator of niet. Dus je stelling dat het mogen hebben van kern- of atoomwapens door wie dan ook 'bepaald wordt' kan ik niet onderschrijven. Geen plus of min van mij.
Omdat dat zo is afgesproken in het Internationale verdrag ter preventie van de verspreiding van nucleaire wapens. Dit is het meest ondertekende ontwapeningsverdrag wat er is (alleen niet ondertekend door India, Pakistan, Israel en Zuid-Sudan (die daar waarschijnlijk gewoon nog niet aan toegekomen is), Noord-Korea heeft zijn steun hieraan ingetrokken)
Aangezien dus verreweg het grootste deel van de wereld het hier met elkaar eens is, geeft dat een basis om landen die hier niet naar handelen vanuit de VN (dus eigenlijk namens alle landen) sancties op te leggen.
Je kan dit vergelijken met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, dat ook bindend wordt geacht voor Europese landen die die niet ondertekend hebben.