Mag je hier een bosspel doen waarbij de kinderen van de paden af gaan?

De bestemming is "natuur". In de bijbehorende regels staat dat ook toelaatbaar zijn:

‘vormen van dagrecreatief medegebruik door middel van al dan niet aangelegde en aanwezige voorzieningen, waarbij de recreatie geen specifiek beslag legt op de ruimte, zoals wandel-, ruiter- en fietspaden, vis- en picknickplaatsen.”

Toegevoegd na 14 minuten:
Ik vraag me hierbij ook af of een stuk relatief kale bosgrond beschouwd mag worden als een niet-aangelegde voorziening

8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
NL of BE? In Nederland zal bij een natuurgebied vrijwel altijd een bordje staan dat je op de paden moet blijven. Bestemmingsplan nalezen heeft geen zin, ga lokaal bordjes checken.

Het beste antwoord

Wat een bestemmingsplannentaal :-)

Ik zeg: ja. Bij een bosspel waarbij je van de paden af gaat, maak je gebruik van de ruimte (het natuurgebied) zonder beslag te leggen op de aangelegde "voorzieningen" (de paden en picknickplaatsen).

Je zou de ruimte dus ook kunnen gebruiken om een luchtballon op te laten stijgen, als je dat maar niet doet op een specifieke voorziening (de picknickplaats bijvoorbeeld).

Ik denk niet dat kale bosgrond op zich een "niet-aangelegde voorziening" is. Volgens mij wordt hiermee "iets" bedoeld wat mensen kunnen gebruiken bij de recreatie wat uit zichzelf al aanwezig is in het natuurgebied en niet door mensenhand is aangelegd. Er ligt ergens bijv. een omgevallen boom die uitstekend geschikt is als zitbank. Of er zijn twee bomen die zodanig dicht bij elkaar staan dat je er een hangmat tussen kunt hangen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Wat wel vreemd is: het tekstdeel "al dan niet aanwezige voorzieningen". Als een voorziening niet aanwezig is, kun je er geen gebruik van maken.
Computoon
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Op TV zei een boswachter laatst nog, dat "struinen" in een bos toelaatbaar is. Maar dat de meeste mensen dit niet weten.
Poet
8 jaar geleden
Een kale bosgrond zal vast een niet-aanwezige speelvoorziening zijn of anders wel een niet-aabgelegde speelvoorziening.
Computoon
8 jaar geleden
Hoe moet ik me een "niet aanwezige voorziening" voorstellen? Als het "iets" er is, is het een "aanwezige voorziening" (da's dubbelop) en als het "iets" er niet is, is het helemaal geen voorziening.