Waarom droeg Máxima tijdens de inhuldiging wél een kroon en Alexander niet ?

Het gaf mij het gevoel dat Máxima de regerend vorst van Nederland werd, en niet Alexander.

Picture for question
Amadea
10 jaar geleden
Dat is geen kroon maar een diadeem.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
@Amadea
Nu je het zegt... daar heb je gelijk in :-) Maar toch heeft het bij mij de verkeerde suggestie gewekt (zeker bij een aanblik van voren)
Poet
10 jaar geleden
Het is de 132 jaar oude Tiara van Koningin Emma. Volgens wikipedia is dat echter weldegelijk een soort kroon.
http://blog.pureandtimeless.nl/tag/kroon-maxima/ Hier hebben ze allebei geen kroon overigens.
https://www.youtube.com/watch?v=6G-zGGIpm04
Amadea
10 jaar geleden
http://www.modekoninginmaxima.nl/mode-maxima-mode-algemeen/herkomst-saffieren-diadeem
Een erfstuk uit de koninklijke juwelenkist.

Het beste antwoord

Omdat de Koning in Nederland niet gekroond wordt, is de kroon bij inhuldiging alleen te zien samen met de andere regalia op de credenstafel. (bron: koninklijkhuis.nl)

De Koningin draagt een tiara, zoals gebruikelijk bij officiële gelegenheden. Een uitgebreid overzicht van de gelegenheden waarbij tiara's gedragen mogen worden vind je op de site Order of Splendor. (zie link)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk niet dat dit een kroon is maar een diadeem.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij dames passen beter sieraden dan bij mannen. Dus geen kroon maar een sierraad

Toegevoegd na 13 uur:
Of een tiarra zoals in het andere antwoord