Waarom wil de USA Bashar al-Assad in Syrië weg hebben en wil Rusland dat juist niet?

Wat worden die grootmachten er beter of slechter van als hij van het toneel verdwijnt of juist als winnaar uit de strijd komt?

8 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Amerika heeft vaak een soort Ivanhoe syndroom . Dat zijn de goede en dit de slechte in z'n buiten lands beleid . Je zou zeggen een zgn kapitalistisch land zou wat pragmatischer zijn en van z'n fouten leren . Amerikanen hoe dankbaar ik hun ook ben voor onze bevrijding . Zien de wereld als maakbaar . Zoals in Irak haal sadam weg of in Libië schiet de schurk Gaddafi dood dan komt het wel goed . Nee dan begint de ellende pas goed . Daarbij Assad is al jaren bevriend met de Russen en nog een dikke min punt bevriend met Iran en is jaren met Hezbollah een stoker en moordenaar in Libanon ( politici die niet pro Assad waren leefden niet lang in Libanon ) de Russen zijn veel pragmatischer doen al jaren goede zaken met familie Assad . Wapens al tijdens de oorlog met Israël van Migs tot Sam raketten en wat niet meer de Russen hadden ( hebben) als tegen tegen prestatie een hele kuststrook in Syrië met marine havens raket installatie 's vliegvelden enz . Een gebied zo groot als Rotterdam is gewoon al jaren een soort Russische enclave . De Russen kunnen goed pragmatisch met schoften omgaan ( de Amerikanen als het hun uitkomt ook ) de Russen hadden vroeger ook Egypte als vriend ( nasser ) en ook gadaffi . En ja Syrië is ( eigenlijk al was door de Krim :) ) een strategische vriend ijsvrije haven direct aan de Middellandse zee . Je kunt beter een schurk aan de macht hebben in Syrië waarvan je z'n streken kent ( zo Zegt men dat in Israël ) dan weer een nieuwe chaos zoals in Irak . Amerika gaat het nu ook langzaam inzien dat Assad toch de beste slechtste keus is en Rusland denk ach we hebben de Krim als haven we laten Syrië vallen ? maar het is de droom van de Russen even vol te houden en een stukje door te lopen :) en het noorden van Syrië Russisch te houden . Begrijp goed het oude Rusland ligt niet ver weg ! Dus Amerika moet Rusland tegemoet komen om de boef Assad te laten zitten :( er is geen alternatief anders wordt dat ISS nog groter . Of gezamenlijk die ISS elimineren ? Maar dan moeten er grondtroepen worden ingezet . Of laat Amerika het Rusland doen !? Het is een afschuwelijke situatie voor de gewone Syriër .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Assad is altijd een bondgenoot van Rusland geweest en die hebben grote behoefte aan bondgenoten in het Midden Oosten. Met name Syrië omdat die de beschikking heeft over havens die het hele jaar toegankelijk zijn en niet te ver van Rusland liggen. Het overgrote deel van de Russische havens is een groot deel van het jaar onbruikbaar door ijs en daarom is dit voor Rusland van groot belang. De VS hebben dit probleem niet en beoordelen de situatie vanuit hun eigen belangen: Assad heeft de mensenrechten ernstig geschonden en is een gezworen vijand van Israel, dat altijd op de steun van de VS kan rekenen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amerika wil rust in de regio en ziet dat zolang Assad er zit dat niet gaat gebeuren. Rusland ziet in Assad een bondgenoot omdat ze dankzij hem een toegang tot de middellandse zee hebben.

Ik durf te wedden dat als Amerika met een alternatief zou komen dat rust in de regio brengt en dat Rusland zijn toegang geeft Rusland Assad als een baksteen laat vallen. Ik durf ook te wedden dat die weddenschap kansloos is vanwege dat Amerika en Rusland daar nooit overeenstemming over gaan bereiken ;-)