De zaal wordt tegenwoordig gebruikt voor de gemeenschappelijke vergaderingen van de 1e en 2e kamer. Een van die vergaderingen is bijvoorbeeld op Prinsjesdag wanneer de Koning de troonrede voorleest.
De zaal wordt ook gebruikt voor officiële ontvangsten, concerten en bijeenkomsten. Dan is de zaal te huur. Zo kunnen ook gewone burgers de zaal betreden, maar er zijn wel allerlei veiligheidsvoorschriften: je moet je kunnen legitimeren en je staat dus ook op de ontvangstenlijst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De Ridderzaal heet eigenlijk de Grote Zaal en maakt deel uit van de Grafelijke Zalen op het Binnenhof te Den Haag. De naam Ridderzaal is pas in de negentiende eeuw, onder invloed van de romantiek, in gebruik geraakt. De zaal werd daarvoor de Grote of Hoge Zaal genoemd.

In de zaal wordt sinds 1904 jaarlijks in de Verenigde Vergadering der Staten-Generaal de Troonrede uitgesproken door de Koning(in). Sinds 1848 (met onderbreking tijdens de Tweede Wereldoorlog) wordt daarmee op de derde dinsdag van september het parlementaire vergaderjaar geopend (Prinsjesdag). Ook worden Nederlandse medaillewinnaars van Olympische Spelen hier na de Spelen traditioneel gehuldigd en benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

Via het Bezoekerscentrum ProDemos kan iedereen een rondleiding krijgen over het Binnenhof, door de Eerste en Tweede Kamer en door de Ridderzaal: http://www.prodemos.nl/Bezoek-Den-Haag/ProDemos-Binnenhof-voor-bezoekers/Rondleidingen en http://www.prodemos.nl/Bezoek-Den-Haag/ProDemos-Binnenhof-voor-bezoekers/Rondleidingen/Rondleidingen-Binnenhof

Zie ook: http://www.prodemos.nl/content/download/4336/22128/file/Sheets%20Binnenhof%20-%20Nederlands.pdf
Antoni