waar is het maken grappen op Schiphol strafbaar gesteld?

Schiphol een week geleden. een vrouw moet haar tas openmaken, haar man zegt glimlachtend 'jij zou die handgranaat toch niet meenemen'. de reactie: u kunt zoiets beter niet zeggen want daar staat een boete van 750 euro op. Humor, ho maar! de vraag is, wie kan een dergelijke boete opleggen, waar is dat geregeld en komt daar een ovj of rechter aan van pas?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://www.google.nl/search?q=schiphol+boete+grap&oq=schiphol+boete+grap&aqs=chrome..69i57.9870j0j4&sourceid=chrome&es_sm=0&ie=UTF-8#q=schiphol+boete+grap+750+euro De marechaussee lees ik steeds als partij die de boete geeft. Geen rechter, misschien een ovj. maar dat lees ik niet terug.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het wordt gezien als een valse bommelding, niet als grap.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Genoemde opmerking zal worden aangemerkt als een overtreding van de openbare orde.
Als de opmerking gezien wordt als een valse bommelding is het een misdaad. 22-10-2015 , misdrijf/melding
Stationsplein, Rotterdam
Even na 17.30 uur belt de verdachte naar de meldkamer en vertelt dat er een bom gaat ontploffen op het stationsplein in Rotterdam. De de melding wordt hoog opgenomen en onderzoek wordt ook naar de melder gestart. De man wordt in zijn woning gearresteerd. De man geeft toe dat de melding niet serieus was. De verdachte zit nog vast.
Het doen van een valse melding is een misdrijf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Naar eigen zeggen heeft de Kmar wel humor, zelfs een gezonde dosis humor. Maar alleen als ze trainingen geven. Ik heb gezocht op humor en Kmar, maar de humor is ver te zoeken bij de Kmar en kon het niet vinden. Er worden meer grappen over de Kmar gemaakt, dan dat ze zelf maken. Maar zoals eerder gemeld een (valse) bommelding maken is niet grappig. Behalve als je zelf niet weet wat een bom is of er niet mee te maken hebt gehad. Maar jammer genoeg zijn de militairen en vooral de Kmar getraind in het herkennen van de bommen en op bommeldingen af gaan. Elke normaal persoon verlaat het gebouw als er een bommelding is behalve militairen en de technische dienst :)

Het beste antwoord

De marechaussee op Schiphol kan reizigers oppakken die bij wijze van grap zeggen dat ze een bom of een wapen bij zich hebben. Het gaat om passagiers die bij het inchecken, de veiligheidscontrole of in het vliegtuig een geintje maken. De marechaussee is verplicht de grapjas aan te houden. De boete kan hoog oplopen. Bovendien weigeren luchtvaartmaatschappijen passagier na aanhouding mee te nemen, waardoor hij zijn vlucht mist. Als de koffer van de reiziger al aan boord van het vliegtuig is, wordt deze verwijderd. In zo'n geval proberen luchtvaartmaatschappijen vaak de schade van de vertraging te verhalen op de komiekeling. In vakantieperiodes komt het vaakr voor, men is dan in een uitbundige stemming.

Een douanier kan ook anders reageren , maar dat is geen standaard.
Of ik wapens draag, vraagt hij. Ik draag niet eens sieraden als ik vlieg. Ik besluit dat het een grap is. 'Helaas niet,' zeg ik. Ik weet niet waarom ik dat zeg en of het slim is zoiets te zeggen op een vliegveld. De douanier haalt zijn schouders op en zegt 'Ik had het niet erg gevonden.' Ik lach, onbegrijpend, want ik had niet verwacht dat hij een stapje verder zou gaan.
http://www.volkskrant.nl/vonk/hier-kun-je-op-schiphol-nog-grappen-dat-je-een-wapen-draagt~a4051016/

De van Koerdistaanse afkomst columniste en regisseuse Beri Shalmashi is natuurlijk niet “iedereen”. George Orwell schreef het al in Animal Farm: “alle dieren gelijk zijn, maar sommige meer gelijk zijn dan andere.” Dat geldt ook voor de mensen.

Toegevoegd na 39 minuten:
Passagiers kunnen door het maken van dergelijke grappen een systeem onder druk zetten. Soms moet plotseling de gehele organisatie aangepast worden. Bommen- en granatengrappen worden op Schiphol afgedaan met een standaardboete. Deze dekken de kosten niet als de grappen leiden tot hoge kosten door de onnodige vertragingen.
Het maken van zulke grappen wordt aangemerkt als een overtreding van de openbare orde. De boete is gebaseerd op het verstoren van de openbare orde en op artikel 7 van de luchtvaartwet.

Toegevoegd na 54 minuten:
Het begrip openbare orde is erg breed. De delicten zijn vastgelegd in verschillende wetten. Bij overtreding van de openbare orde krijgt men meestal een geldboete.

Toegevoegd na 5 uur:
Het is de Officier van Justitie als vertegenwoordiger van het Openbaar Ministerie die de strafbeschikking oplegt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tijdens een controle van de bagage van een echtpaar op Eindhoven Airport d.d. 25 oktober 2014, vroeg de man plotseling of hij de bom ook onderuit de tas moest halen (berichtte ANP).
Tot tweemaal toe bevestigde de man dat er een bom in zijn tas was.
Op grond van deze "bommelding" is hij als verdachte aangehouden door de Koninklijke Marechaussee en verhoord. Ook zijn twee getuigen gehoord waarna proces-verbaal is opgemaakt.
Hij verklaarde later dat het een frats was, hij was altijd lollig als hij met vakantie ging. Hij zag wel in (en ook met veel excuses) dat hij op een vlieghaven en in het vliegtuig beter even niet lollig moet zijn maar dit moet uitstellen tot hij op het vakantieadres is gearriveerd.
Aangezien er geen sprake is geweest van "grote wanorde" op de luchthaven en de vertraging bij het inchecken ongeveer 15 minuten bedroeg, legde het Openbaar Ministerie de man een schikking op van € 750,-- . Na prompte betaling kon het echtpaar de vakantie alsnog voortzetten, maar wel met een gat in het vakantiebudget.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tilborghs, Bij een schikking via de OVJ komt er bij prompte betaling geen rechter aan te pas.

Andere antwoorden (2)

Grappen maken op Schiphol is niet strafbaar maar een opmerking als "Je zou die handgranaat toch niet meenemen" is op een luchthaven op zijn zachtst gezegd een onverstandige opmerking.

Ik heb, op Schiphol, gezien hoe iemand die dacht lollig te zijn, iets soortgelijks richting een vriend te roepen, door de beveiliging keurig netjes uit de rij werd genomen en ik heb hem niet meer teruggezien. Ik kan mij voorstellen dat je meegenomen wordt, een ondervraging krijgt en volledig gefouilleerd wordt. Aan het eventueel wel of niet halen van een vlucht heeft men dan geen boodschap meer. En een boete in zo'n geval zou zomaar kunnen (net als dat je een boete kunt krijgen als je een vinger naar een agent op steekt).

Ik vraag mij ook af wat het gevoel voor humor is bij mensen die in een hoog beveiligd gebied rare provocerende opmerkingen plaatsten. Die beveiliging is al vervelend genoeg maar die is er niet voor niets. Namelijk omdat er gekken rondlopen die er geen been in zien een heel vliegtuig op te blazen om een of ander vaag persoonlijk, politiek of religieus motief. In dat gebied zitten ze echt niet op andere categorieën gekken te wachten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Na het maken van dit soort grappen kan men behoorlijk gestraft worden op grond van het verstoren van de openbare orde.
Het gaat niet het maken van grappen. Maar het moment en tegen wie.
Als de grap op gevat kan worden als belediging van ambtenaar in functie dan is het strafbaar.
Als je niet de waarheid zegt tijdens een veiligheidscontrole dan is het strafbaar.

Schiphol is een bedrijf, dus mag aan alle bezoekers bedrijfsregels opleggen.

De meeste controles worden gedaan door medewerkers van Schiphol, die namens de Koninklijke Marechaussee controleren. Maar de marechaussee luistert en kijkt meer bij deze controles. En deze mogen de boetes uitdelen. Ook zal de luchtvaartmaatschappij kosten in rekening brengen als je de luchtveiligheid in gevaar gebracht hebt of daar grappen over maakt. Vooral als je daardoor je vlucht mist of dat baggage uit het vliegtuig gehaald dient te worden.

De waarschuwing is oprecht en geeft de grenzen aan waarover wel en waarover geen grappen gemaakt kunnen worden.
Nu is de grap duidelijk en gemaakt in het Nederlands tegen een iemand die Nederlander is. Maar als je dezelfde grap maakt in het buitenland of in een buitenlands taal, dan komt de grap niet over en dan heb je een probleem.

Wees altijd voorzichtig met het maken met grappen, want wat voor de één een grap is, is voor de ander niet.

Toegevoegd na 31 minuten:
De Marechaussee heeft dezelfde bevoegdheid als de normale politie, maar mag meer en sneller optreden, dus het komt wel voor de rechter en ovj komt er aan de pas. Maar het woord van de Marechaussee weegt wel zwaarder.

En hou rekening dat veel mensen die vliegen gespannen zijn en niet iedereen in vakantie stemming is. Als je gaat vliegen voor vakantie dan is iedereen uitgelaten en maakt grappen. Maar het personeel is niet in vakantie stemming en gewoon aan het werk en dienen serieus en scherp te zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Neen hoor Carsac, het komt alleen nog voor de rechter als men niet wil betalen als het OM het afdoet met een schikking, hetgeen haast altijd het geval is. Boter bij de vis en men kan de reis voorzetten. Er is dan geen aanleiding de reiziger langer vast te houden. De marechaussee heeft een standaardprocedure.De grappenmaker is namelijk bekend en de plaats van de zgn bom ook.
Verdere vrijheidsbeneming van de verdachte is niet gerechtvaardigd, als er geen verder onderzoek nodig is.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20102011-1660.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik was iets te snel. Ik bedoelde te zeggen, dan de normale weg naar de rechter nog steeds open staat. Als iemand niet eens is met de (hoogte) van de boete of de schikking. In het geschetste voorbeeld zal zeker gezocht worden naar de granaat en als het niet de baggage Is dan thuis. En je kunt lang zoeken naar iets wat er niet is.
En zolang het niet gevonden is of gemeld wordt waar het gevonden kan worden, mag en moet de melder vast gehouden worden.