Frankrijk is een republiek, met als staatshoofd een (gekozen) president. Nederland is een koninkrijk met een koning (door erfopvolging).

Frankrijk is staatkundig opgedeeld in 27 regio's (waarvan 22 in het Europese deel), die op hun beurt weer zijn onderverdeeld in departementen, arrondissementen, kantons en op het laagste niveau gemeenten, waarvan Frankrijk er 36.796 telt. Nederland is staatkundig opgedeeld in 12 provincies. De derde bestuurslaag in Nederland bestaat uit 403 gemeenten, en drie openbare lichamen die op vergelijkbare wijze worden bestuurd en als bijzondere gemeenten worden aangeduid (Bonaire, Sint Eustatius en Saba).
Antoni