Wat heeft Koningin Elizabeth II daadwerkelijk te vertellen in landen als Canada, Australië, Nieuw-Zeeland, etc.?

Behalve van het Verenigd Koninkrijk, is Elizabeth II ook koningin van een flink aantal andere landen, waaronder Canada, Australië, etc. Heeft ze in die landen ook daadwerkelijk bevoegdheden?

bamibal
12 jaar geleden
12.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Canada is sinds 1982 onafhankelijk
http://nl.wikipedia.org/wiki/Canada
bamibal
12 jaar geleden
In dat artikel staat dat Elizabeth nog steeds staatshoofd is van Canada.

Antwoorden (3)

Australie en Canada zijn volgens mij onafhankelijk en heeft zij daar niets te vertellen.

Ik weet wel een locatie buiten GB en dat betreft Cyprus.
2 gebieden, Akrotiri en Dhekelia is Brits grondgebied. Daar geldt de Britse wetgeving, rijdt Britse politie rond en alles leeft daar volgens de Britse maatstaven en wetgeving en dus ook de Britse regering. Dus de Koningin heeft dezelfde zeggenschap daar als in GB.

Is echt een klein gebied op Cyprus, met een boer en een scheet ben je er al doorheen gereden. Maar wel met Britse douaniers politie en militairen. 2 kleine "landjes" op al zo'n klein eilandje maar waar de Grieken geen zeggenschap over hebben. Is met name een dorp voor militairen en diens familie. Je waant je ook echt in Engeland op dat stukje, behoudens het weer. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Dat heb je ook in Gibraltar, ook een "stukje Engeland".
Ik bedoel niet of de Britse regering er iets te zeggen heeft, maar de koningin. Elizabeth is nog steeds het staatshoofd van Canada en Australië.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, ik heb net een bron toegevoegd, daarin staat dat bv de koningin de zogenaamde "administrator" aanwijst die o.a. verantwoordelijk is voor defensie. Dat heeft ze daar dus in ieder geval voor het zeggen en zover ik kan nagaan is zij daar ook het Staatshoofd.
Elizabeth II staat aan het hoofd van het Britse Gemenebest (British CommonWealth). In veel landen heeft ze geen bevoegdheden (daar is ze geen staatshoofd)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Het Gemenebest van Naties (Engels: Commonwealth of Nations), voorheen het Brits Gemenebest, is een vrijwillige verbintenis tussen 53 onafhankelijke soevereine staten, met de Britse koningin Elizabeth II als symbolisch staatshoofd."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gemenebest_van_Naties

"Elizabeth Alexandra Mary (Londen, 21 april 1926) is sinds 1952 koningin van het Verenigd Koninkrijk, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland, Jamaica, Barbados, de Bahama's, Grenada, Papoea-Nieuw-Guinea, de Salomonseilanden, Tuvalu, Saint Lucia, Saint Vincent en de Grenadines, Antigua en Barbuda, Belize en Saint Kitts en Nevis."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elizabeth_II_van_het_Verenigd_Koninkrijk

"Pas in 1982 verkreeg Canada volledige onafhankelijkheid via de aanname door het Britse parlement van de Canada Act of 1982. Hiervoor behield het parlement in Londen de laatste zeggenschap over elke grondwetswijziging in Canada. Een belangrijke wijziging van Canada's grondwet in 1982 was tevens de toevoeging van de Canadian Charter of Rights and Freedoms, een document dat rechten en vrijheden verankerde. Het staatshoofd is koningin Elizabeth II, met de titel Koningin van Canada. Zij wordt vertegenwoordigd door de gouverneur-generaal van Canada, die door de Kroon wordt aangesteld op advies van de Canadese minister-president."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Canada#Politiek

Dus het zijn onafhankelijke staten, maar formeel is Elizabeth II koningin en dus staatshoofd. (Ja, dat is onlogisch, maar het is niet anders.)

Toegevoegd na 1 minuut:
En soevereine staten beslissen gewoon zelf over alles, de bevoegdheden van de koningin zijn vooral symbolisch.