Wat heeft de Marokkaanse regering te maken met de Nederlandse uitkeringshoogte?

In het nieuwsbericht "Nederland en Marokko akkoord over verlaging uitkeringen". Bron: http://www.nu.nl/politiek/4135494/nederland-en-marokko-akkoord-verlaging-uitkeringen.html staat dat er een akkoord is tussen de Marokkaanse regering en de Nederlandse omtrent de hoogte van de uitkeringen van de mensen die daar willen gaan wonen met Nederlandse uitkering.

Nu vind ik dit vreemd want wat heeft de Marokkaanse regering aan inspraak en zeggenschap over iets wat (in mijn optiek) alleen Nederland aangaat?

8 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Castle, er was nu eenmaal een akkoord gesloten in 1972, het zozgeheten "socialezekerheidsverdrag". Aangespoord door de Tweede Kamer dreigde Asscher zelfs het verdrag helemaal op te zeggen. Dat is met het behaalde akkoord met de Marokkaanse regering nu niet nodig. Marokko weigerde tot nog toe het verdrag aan te passen.

Het beste antwoord

Het sociale zekerheidsverdrag dat Nederland met Marokko sloot betrof het ontvangen van Nederlandse uitkeringen door teruggekeerde Marokkanen.

Het verdrag met Marokko over de ontvangst van Nederlandse uitkeringen door teruggekeerde Marokkanen. Deze Marokkanen hadden een bepaald aantal jaren in Nederland gewerkt. De Naar Marokko teruggekeerde emigranten ontvangen nu nog uitkeringen als kinderbijslag, kindgebonden budget en nabestaandenuitkering in hun moederland naar Nederlands welvaartsniveau.
Het kabinet wil die uitkeringen met 40 procent verlagen zodat ze beter passen bij het welvaartsniveau in Marokko. Dit lukt alleen niet, omdat het Sociale Zekerheidsverdrag dat Nederland in 1972 met Marokko sloot, geen ruimte geeft aan het terugbrengen van de hoogte van de uitkeringen.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2015/05/06/akkoord-aanpassing-sociale-zekerheidsverdrag-marokko-dichtbij
Er schijnt nu een akkoord bereikt te zijn.
https://www.parlementairemonitor.nl/9353000/1/j9vvij5epmj1ey0/vi3agfq5b9zq

Toegevoegd na 16 minuten:
Het Verdrag inzake sociale zekerheid is nu eenmaal door beide landen in 1972 ondertekend.

Momenteel hebben Nederland en Marokko een akkoord gesloten dat er toe gaat leiden dat Nederlandse uitkeringen voor Marokkaanse-Nederlanders in Marokko worden verlaagd.
Begrijpelijk is dat Marokko niet blij is met een verlaging van de uitkeringen en heeft zo lang mogelijk tegengas gegeven, totdat Nederland dreigde het hele Verdrag op te zeggen.
Zowel Marokko als Nederland hechten veel belang aan het behouden en versterken van hun betrekkingen, zowel op bilateraal, regionaal als internationaal gebied.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Castle
8 jaar geleden
Dank je wel voor de duidelijkheid.

Andere antwoorden (1)

Dit is een overeenkomst tussen Nederland en Marokko.
In de zestiger en zeventiger jaren zijn veel Marokkanen naar Nederland gekomen als gastarbeider. Gepensioneerde en/of zieke/afgekeurde gastarbeiders wilden weer terug naar Marokko. In Marokko hadden deze mensen geen verzekeringen/pensioenen o.i.d opgebouwd, en hier in Nederland wel. Om deze mensen toch terug te laten gaan naar hun geboorteland hebben de regeringen een overeenkomst gesloten, om hun opgebouwde rechten in hun geboorteland te kunnen gebruiken.
Dit is in het kort en globaal waarom de Marokkaanse regering iets te zeggen heeft/had over de Nederlandse uitkeringen.
8 jaar geleden
Castle
8 jaar geleden
Het antwoord van JoanDArc was net iets mooier onderbouwd. Ik heb je wel een duimpje omhoog kunnen geven (helaas kan ik de andere punten niet verdelen tussen jullie). Dank je wel voor de genomen moeite.