De troon bevindt zich aan de lange zijde van de Ridderzaal
Bij binnenkomst door de hoofdingang van de Ridderzaal ziet men de troon in het midden aan de lange zijde aan de rechterhand.
De Eerste Kamer der Staten Generaal ligt links van de troon, de Tweede Kamer der Staten Generaal ligt rechts van de troon.
Anders gezegd:
De Tweede Kamer der Staten Generaal is aan de kant van Koning Willem-Alexander
De Eerste Kamer der Staten Generaal is aan de kant van Koningin Máxima

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/prinsjesdag/vraag-en-antwoord/wie-zit-waar-in-de-ridderzaal
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Nee, de Eerste Kamer ligt (links)voor het Koninklijk paar als Willem-Alexander en Máxima op de tronen zitten; de Tweede Kamer ligt (links)achter het Koninklijk paar.
Antoni
8 jaar geleden
De aanduiding op de kaart van Google Maps is niet erg duidelijk. Daarop lijkt het alsof de Tweede Kamer (alleen) aan het Plein ligt, maar het hele gebouw tot aan de Hofplaats is het gebouw van de Tweede Kamer. De plenaire en dus belangrijkste vergaderzaal van de Tweede Kamer ligt bij de Hofplaats, dus (links)achter het Koninklijk paar. De rest van het gebouw bestaat uit (onder meer) andere vergaderruimtes en werkkamers.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Antoni, Dat staat er toch of mis ik iets? De Eerste Kamer ligt links van het paar, dus aan de linkerkant van Koningin Máxima.
De Tweede Kamer ligt wel achter maar iets meer naar rechts, naar de zijde waar Koning Willem-Alexander troont.
De hoofdzaak is toch de situering van de troon in de Ridderzaal.
De ingang van de Ridderzaal ligt richting Eerste Kamer. Bij binnenkomst ziet men koninklijke zetels rechts in het midden van de lange zijde.
Antoni
8 jaar geleden
Nee, voor en achter de troon (wat ik schrijf) is iets anders dan links en rechts van de troon (wat jij schrijft). Zo zie ik het verschil. Overigens denk ik dat de vraagsteller inmiddels wel heeft begrepen hoe de situatie is.

Andere antwoorden (1)

Wanneer je door de hoofdingang de ridderzaal binnenkomt, staat de troon aan de rechterkant. Globaal gezien is dat dus de kant van de tweede kamer.
bamibal