in een boekje uit 2000 lees ik dat wij in Nederland nog geen Oostenrijkse toestanden hebben, wat kan daarmee bedoeld zijn?

het gaat over het nederlandse parlementaire stelsel

Toegevoegd na 1 uur:
het boekje is van Willem Breedveld, het heet Tegenmacht gevraagd

Toegevoegd na 1 uur:
nav eerste antwoord: maar kwam Nederland niet in soortgelijke situatie met het door Wilders gedoogde kabinet. En komt het niet overeen met de door Wilders opengehouden mogelijkheid om tzt deel te nemen aan nieuwe regering?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Antoni
8 jaar geleden
Kan je de bedoelde tekst iets uitgebreider vermelden bij je vraag? Dan wordt de context misschien duidelijker. Alvast bedankt!
Antoni
8 jaar geleden
En wat is de titel van het boekje?
Erna55
8 jaar geleden
In het boek zal er een onderwerp behandeld zijn waarover deze uitspraak gedaan is.
Wat was het onderwerp ? Daarin zit je antwoord.

Antwoorden (1)

Ik vermoed dat de schrijver bedoelt dat een extreem-rechtse, populistische partij een coalitie vormt met andere partijen. In de eerste bron, onder het kopje "Kogel van links", het vierde gedeelte, wordt dezelfde term aangehaald, waarin staat dat er gerefereerd wordt naar een persbreidel (inperking van de persvrijheid). Dit was rond 2000 erg actueel.

"De verkiezingen van 1999 betekenden een nederlaag voor de SPÖ/ÖVP-coalitie, en leidden opnieuw tot een grote overwinning voor de FPÖ. Op 4 februari 2000 trad de FPÖ toe tot een coalitie met de christendemocratische ÖVP onder bondskanselier Wolfgang Schüssel, ondanks de wereldwijde protesten tegen een dergelijke coalitie. Oostenrijk raakte opnieuw in een isolement, zoals ook tijdens het bondspresidentschap van de later omstreden Kurt Waldheim. De Europese Unie, waartoe het land sinds enkele jaren behoorde, besloot dat contacten met de nieuwe bondsregering moesten plaatsvinden op het laagst mogelijke niveau." - Wikipedia

Toegevoegd na 2 uur:
nav van de toevoeging van de vragensteller:
Er zijn zeker veel mensen in Nederland te vinden die de gedoogconstructie met de CDA en de VVD een soortgelijke situatie vinden, en hier duidelijk op tegen waren. Dit wordt bijvoorbeeld duidelijk op het congres van het CDA voorafgaand aan de beslissing om met de PVV in zee te gaan. Relevant filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=wbhvaldnLHo

Echter, dat kan de schrijver van het boekje natuurlijk niet geweten hebben in 2000.