Zijn de hoogopgeleide vuchtelingen van Syrie voor Assad geweest?

Ik vroeg het me gisteren af na die vreselijk beelden op tv. Als er allemaal hoogopgeleide vluchtelingen uit Syrie komen vraag ik me af of ze ook een hoogopgeleide baan in Syrie hebben gehad.

In een dictatuur krijg je die immers alleen als je voor de dictator bent? Althans dat heb ik vaak gelezen in boeken en dat was toch ook zo bij die enge Kadafie?

vr gr Gonna

Toegevoegd na 8 minuten:
en dat was bij Saddam Hoessein ook zo. Ik heb daar veel boeken over gelezen. Het zijn niet de mensen met de beste morele/principieele waarden die de hoge baantjes hadden. Daarom vraag ik het me af of dat in dit geval van de Syrische vluchtelingen ook zo is. Op tv zeiden ze dat het allemaal hoogopgeleide mensen waren die kwamen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Sommige mensen zijn zo hoogopgeleid dat ze zichzelf onmisbaar maken: hun kennis is nodig, dus als ze zich een beetje koest houden hoeven ze niet 'voor' te zijn om niet helemaal tegen te zijn. Overigens is 'hoogopgeleid' een breed begrip. Bij de een is dat alleen universitair geschoold. Bij de ander is het de vervolgopleiding na je middelbare school. Daarnaast krijgt niet iedereen die hoogopgeleid is ook meteen een hoge positie. Ik zie mezelf als hoogopgeleid (universitair), maar geef les... dat is niet meteen een positie die ikzelf (en waarschijnlijk enkele anderen met mij) zouden omschrijven als een hoge positie. Een goede vriend van me is ook universitair geschoold en heeft een kantoorbaan. Ook niet direct een hoge positie. Dat de hoogopgeleide mensen vluchten betekent meestal ook dat ze het in ieder geval op het moment van de vlucht niet eens zijn met het huidige regime. Misschien zijn ze het eerder wel eens geweest met het regime, maar nu niet meer, of zijn ze er nooit mee eens geweest. Maar vluchten doen ze omdat ze bang zijn dat hun leven gevaar loopt. Daarnaast is het ook vaak zo dat hoger opgeleide mensen vaak een beter inkomen hebben waardoor ze makkelijker kunnen vluchten omdat ze bijvoorbeeld makkelijker een visum kunnen krijgen (ze zijn simpelweg nuttiger voor het land waar ze heen vluchten) of makkelijker smokkelaars kunnen betalen. In je vraag lees ik een beetje angst dat er allemaal fundamentalisten die 'aan de verkeerde kant' staan naar Europa komen. Dat valt allemaal reuze mee dus.

Assad genoot wel degelijk veel steun van het rijkere deel van syrie. vooral in het westen. waar overwegend veel sjiieten wonen, net als de Assad familie. het oprukkende IS baart veel mensen daar zorgen, en de hierdoor toenemende stroom vluchtelingen kan wel duiden dat Assad aan het vallen is. In de steden waar zelden oorlog is gevoerd (aan de middelandse zee) zijn mensen blij met Assad. Maar zoals ik al eerder schreef, de fronten verplaatsen zich naar deze gebieden. Uit recent nieuws over toenemende russische activiteiten in het westen van Syrie, kan men wel opmaken dat hier waarschijnlijk niet meer gevochten word. Als het kremlin het voor elkaar kan krijgen om daar voor vrede te zorgen. Wat dan hopelijk zorgt voor een veilige zone .

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100