is het nederland (en andere landen) zo dat de lager opgeleiden minder gaan stemmen bij verkiezingen dan hoger opgeleiden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja dat klopt.

Er is inderdaad een sterke positief verband tussen hoogte van de opleiding en de hoogte van de opkomst. Zie het onderzoek van het CBS uit de bijlage. Het onderzoek is wat ouder, maar het is een beeld wat nog steeds wordt waargenomen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Lager opgeleiden hebben meer (niet altijd, maar gewoon meer dan hoger opgeleiden) het gevoel dat alles hen 'overkomt'. Dat het allemaal niet uitmaakt wat je doet, het is toch niks.... Hoger opgeleiden zien vaker het verband tussen de wereld en Nederland, of je eigen omgeving, en hoe heel grote beslissingen je eigen individuele leven beïnvloeden, én dat je op die grote beslissingen een héél klein beetje invloed kunt uitoefenen. Diegenen die die moeite nemen om te gaan stemmen kunnen ook beter de uitkomsten, ook als ze anders dan door henzelf gewenst zijn, accepteren of er mee omgaan. Je hebt dan je stem doen gelden, en je weet hoe het werkt.