Hoe volg je de politiek?

Normaal interesseert het me niet wat er allemaal gebeurd in de politiek omdat ze meestal toch doen wat ze willen. Maar na het debat vond ik wel interessant worden. Hoe kan ik nou het politiek echt goed volgen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5K
ronron1212
9 jaar geleden
Nieuws en de kranten lezen
Poet
9 jaar geleden
Kies thema's die je wilt volgen.
Lees eens het regeerakkoord (en bij interesse in regionale / lokale politiek: college-akkoorden van provincies en gemeenten)
Wordt lid van een politieke partij
HeerVoldemort
9 jaar geleden
+ goeievraag.

Het beste antwoord

Op NPO Politiek 24 kan je live debatten volgen.
Debatten, stemmingen, regelingen van werkzaamheden in de plenaire en tussendoor fragmenten uit nieuws- en actualiteitenprogramma's, opnames van radiodebatten, et cetera worden hier uitgezonden
Op tweedekamer.nl worden debatten (met name Algemene Vergaderingen) uitgezonden die in de commissievergaderzalen plaatshebben.
Buiten de recessen om kan je ook iedere dinsdagmiddag om 14.00 uur naar het Vragenuurtje kijken op NPO 1.
Hierin stellen Kamerleden mondelinge vragen aan diverse bewindslieden. Nadeel is dat ze maar twee vervolgvragen mogen stellen en dat iedere fractie in het hele Vragenuurtje maar twee interrupties mag doen.
Veel diepgang heeft het niet, maar het kan tot nieuwe debatten leiden en er worden (actuele) zaken aan het voetlicht gebracht.

Uiteraard heb je ook kranten- en televisierubrieken, al moet je er wel rekening mee houden dat deze vaak wel iets gekleurd zijn.
Ook zijn er interessante blogs te lezen, ook van Kamerleden.

Persoonlijk vind ik dat het volgen van de debatten de voorkeur zouden moeten hebben als je je wilt verzekeren van de beste informatievoorziening omtrent de landelijke politiek.
Zo komt alles ongefilterd bij je binnen en kan je hier zelf een oordeel over vellen. Ook krijg je dan meer inzicht in het stemgedrag en mede daardoor de verschillende standpunten van de Kamerfracties.
Op televisie krijg je wel wat standpunten te horen en wat interessante oneliners, maar als je wil weten wat iedere fractie van concrete wetsvoorstellen vindt (ver- en veruit de meeste wetten halen het nieuws niet), moet je kijken naar de stemmingen of deze nalezen op de website van de Tweede Kamer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
+ maar dan moet je niet ook een baan en gezin hebben ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou ja, ik heb een fulltime baan en een vriendin.
Maar wat uurtjes minder slapen doet wonderen voor je vrijetijdsbesteding. ;)
Dank voor de plus!

Andere antwoorden (3)

Lees elke dag de krant en volg het nieuws op internet en televisie. Op die manier ben je al redelijk goed op de hoogte van wat er speelt in politiek Nederland.
AlphaLimaSierra
9 jaar geleden
Aanvulling op ALS: bij alles wat je niet begrijpt over de politiek googleën, zoek de pagina's af waar uitleg wordt gegeven over de onderwerp wat je niet snapt. Op die manier leer je ontzettend veel over de politiek maar ook over andere zaken waar de politiek zich dan weer mee bezighoudt.
9 jaar geleden
Je kan de politiek volgen door regelmatig naar het nieuws op televisie te kijken, kranten te lezen en op internet (nieuws)artikelen te lezen over de politiek.

Hierbij is het wel heel handig wat achtergrondinformatie te hebben, met name over de verschillen tussen de partijen. Welke zijn links, welke rechts, welke progressief en welke conservatief? Wie zijn aperte tegenstanders van elkaar en welke partijen zouden (makkelijk) met elkaar kunnen samenwerken? Waar bevinden, wat moeilijker uitgedrukt, de verschillende partijen zich ten opzichte van elkaar in het politieke spectrum?

Op deze website http://nl.wikipedia.org/wiki/Politiek_spectrum vind je daarover uitgebreide informatie.
Antoni