Waarom is een WA of WA+ verzekering o.b.v nieuwaarde?

Bij all risks kan ik me voorstellen dat schade aan dure auto's hogere kosten met zich meebrengt. WA en/of WA+ keren alleen uit wat je aan anderen toebrengt, dan heeft je catalogus waarde niets te maken met de hoogte van je verzekering?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ik heb ooit in een Marbella gereden. Kleine auto, cataloguswaarde van niets, en ook een zeer lichte auto die minder schade aan zal richten dan een grote dure Hummer.

Ik denk dat het daarmee te maken heeft: goedkopere auto's zijn vaak (natuurlijk niet altijd!) ook kleinere en lichtere auto's. Ik denk dat de cataloguswaarde de gemakkelijkste manier is voor een verzekeraar om uit te rekenen hoe groot *gemiddeld* het risico is op grotere of minder grote schade aan anderen.

Dat is natuurlijk pech als je een lichte auto met een hoge cataloguswaarde hebt; het is niet eerlijk dat je dan ook een hogere premie zoals voor een zware auto moet betalen, maar dan ben je het slachtoffer van statistieken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben met je eens dat een grote auto meer KAN aanrichten, maar daarnaast is die grote auto ook wel een stuk veiliger dan je kleine auto. Want die kleine auto is dan twee keer zo klein, maar heeft wel een 2x zo grote remweg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kom op man, een renault twingo of mijn Volvo V70? Beiden remmen vanuit 100 km/h?
een WA verzekering is alleen o.b.v. gewicht van een auto, de nieuwwaarde is niet relevant. Bij WA+ zijn wel enkele zaken gedekt die verband houden met de waarde van de auto.
paulus811
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet waar, anders kan ik nooit te horen krijgen bij een WA premie dat de catalogus waarde te hoog is!
paulus811
14 jaar geleden
De WA premie wordt berekend o.b.v. het gewicht van de auto, zie ook Wikipedia. Voor WA+ (en die vroeg je ook) is de cataloguswaarde wel relevant, want die dekt bijvoorbeeld ook brand aan de auto. Uit de vraag maakte ik op dat je wil weten waarom de WA of WA+ premie afhankelijk is van de nieuwwaarde en dat is voor WA dus niet zo. Wel kan een verzekering bepaalde dure auto's uitsluiten, ook al wordt alleen een WA verzekering aangevraagd. Een Porsche 911 is lastiger WA te verzekeren dan een VW Polo, omdat het risico op een aanrijding groter is. Maar ik zou concreet aan de maatschappij vragen waarom ze je voor een WA verzekering uitsluiten, dan weet je het toch?