hoeveel moslim terroristen zijn er op de wereld?

ik moet een spreekbeurt houden over terrorisme. dus ik wil graag weten hoeveel terroristen er zijn en hoeveel er moslim zijn.

weet iemand antwoord??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Het enige dat we weten is hoeveel islamitisch terroristische aanslagen er zijn gepleegd. Op basis daarvan kan je een schatting maken hoeveel moslimterroristen er momenteel zijn.
Volgens het Amerikaanse Ministerie van Buitenlandse Zaken zijn er in 2009 ongeveer 11.000 terroristische aanslagen gepleegd, wereldwijd.
Bij iedere aanslag zijn circa 2 á 3 mensen direct betrokken.
Laten we een voorzichtige schatting maken en er vanuit gaan dat er vier mensen betrokken zijn geweest bij iedere aanslag.
Dus ik overschat het aantal betrokken terroristen en ga er ook nog eens vanuit dat geen enkele terrorist voor een tweede maal een aanslag heeft gepleegd.

Dan komen we op 44.000 terroristen op een moslimbevolking van circa 1.200.000.000.
Dat is dus circa 0,004% van alle moslims.

Het kan natuurlijk zijn dat er in de vijf jaar sinds het rapport van de Department of State meer moslims terrorist zijn geworden dan in de vijf jaren ervoor.
Maar dat is natte-vinger-werk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
Plus, goede en degelijke argumentatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+) i.d.d. goede argumentatie en creatieve benadering Maar wel een paar kanttekeningen 11.000 terroristische aanslagen: - dit aantal geldt niet alleen door moslims (1,5 miljard), dit kunnen ook atheïsten (?), christenen (2,1 miljard), hindoes (900 miljoen), boeddhisten (376 miljoen), sikhs (25 miljoen), joden (14 miljoen) e.a. zijn geweest.
( http://www.alletop10lijstjes.nl/top-10-grootste-religies/ ). - dit aantal geldt per jaar, en zo te zien, elk jaar. Gerekend met een gemiddelde levensverwachting van 70 jaar en ervan uitgaande dat kinderen onder de 15 nog geen aanslagen plegen zou je het aantal terroristen mondiaal van alle gezindte met 55 kunnen vermenigvuldigen. Tenslotte ben je niet alleen een terrorist in het jaar dat je daadwerkelijk een aanslag pleegt.
( http://en.wikipedia.org/wiki/Life_expectancy )
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@stamper Goede punten.
- In dit rapport wordt met name gerefereerd aan soennitische daders, maar je hebt natuurlijk ook nog onfrisse figuren als Joseph Kony en bepaalde boeddhisten in Birma.
Tevens zullen zaken als het Israëlische repressiebeleid niet worden aangemerkt als terrorisme, hoewel je daar mijns inziens vraagtekens bij kan zetten.
Bovendien weet men in meer dan de helft van alle gevallen de achtergronden van de daders niet te achterhalen. - Ook helemaal waar. Al heb ik het vermoeden dat de levensverwachting van de gemiddelde terrorist significant lager zal zijn. Ik durf wat dat betreft niet in te schatten hoeveel lager en hoe dit hierin mee te nemen. De vraag stelt impliciet hoeveel terroristen er op dit moment zijn. Vandaar dat ik me de vrijheid heb gepermitteerd om van het aantal in één jaar uit te gaan.
Als er over heel 2009 pakweg 44.000 terroristen waren, zou dit volgens mij heel goed een indicatie kunnen zijn voor het aantal terroristen op enig moment in 2015. Waar ik zelf nog wel aan zat te denken is het volgende:
Het plannen van een terroristische aanslag kan ook worden gezien als een daad van terrorisme.
In dat geval zou je het aantal met een factor tien kunnen vermenigvuldigen, aangezien pakweg één op de tien geplande aanslagen daadwerkelijk ten uitvoer wordt gebracht. http://www.start.umd.edu/pubs/START_Dahl_ComparingFailedFoiledCompletedSuccessfulTerroristAttacks.pdf Ik denk dat ik al met al veilig kan stellen dat het aantal moslimterroristen in ieder geval maximaal (met grote nadruk op maximaal) 440.000 zal zijn; wat neerkomt op ongeveer 0,04% van alle moslims. Het is goed te vermelden dat wanneer we kijken naar bijvoorbeeld de Verenigde Staten, circa 94% van de aanslagen tussen 1980 en 2005 is gepleegd door niet-moslims. http://www.fbi.gov/stats-services/publications/terrorism-2002-2005/terror02_05#terror_05sum Ook goed te weten is dat tussen de 82 en 97% van de slachtoffers van terrorisme wereldwijd uit moslims bestaat. http://fas.org/irp/threat/nctc2011.pdf Misschien niet direct relevant voor de vraag, maar wel voor de beeldvorming.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een grove schatting op basis van gegevens van 2009 is denk ik niet meer relevant anno 2015. In 2014 is terreurorganisatie ISIS/IS opgekomen, waardoor het aantal moslimterroristen gegroeid zal zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@tzalwel
ISIS bestond al in 1999.
De aanwas van de laatste jaren is afkomstig uit (splinter)groeperingen zoals Jaish al-Muhajireen wal-Ansar, de FSA, al-Nusra, de Khorasan groep en Jund al-Aqsa.
Het heeft er in ieder geval alle schijn van dat ISIS relatief weinig nieuwe strijders heeft aangetrokken.
Per saldo heb ik geen enkele aanleiding aan te nemen dat er anno nu significant meer terroristen zijn dan in 2009. Het zouden er misschien zelfs minder kunnen zijn.
ISIS wordt zwaar bestreden en de coalitie heeft onderhand meer dan 6000 strijders gedood middels luchtaanvallen.
Juist nu deze groepering niet meer uit splinterpartijtjes bestaat en zich heeft geconcentreerd in Irak en de Levant zijn ze relatief makkelijker te lokaliseren en daarmee ook te bestrijden.
Ik kan niet mee gaan in het antwoord hierboven. De berekening zelf is al natte vingerwerk en ook nog eens met behoorlijk achterhaalde informatie.

Je hebt het over terroristen in het algemeen. Niet alleen Moslims. In dat geval kun je het best kijken naar de verschillende groeperingen in de wereld. Denk bijvoorbeeld aan IS of boko Haram. Daarnaast treed al Qaeda weer meer naar de voorgrond. maar ook de Ira is een leuke om te onderzoeken.

Vergeet niet dat een vrijheidsstrijder in de ogen van de 1 een Terrorist is terwijl een ander daar heel anders over denkt. Denk hierbij aan umkhonto we ziswe.

Zeker met de ontwikkelingen van de laatste paar jaar waarbij busladingen aan jongeren naar het Midden oosten afreizen en zich laten trainen om te vechten tegen het westen kun je, tenzij je contacten bij de NSA hebt, er echt geen pijl op trekken hoeveel terroristen er daadwerkelijk rondlopen, en nog belangrijker hoeveel terroristen daadwerkelijk een aanslag durven plegen.

Genoeg stof om een spreekbeurt mee te vullen denk ik zo.

Toegevoegd na 5 uur:
"In het antwoord hierboven". Hier bedoel ik het antwoord van Rabelais mee