Waarom doet de EU niets aan de wanpraktijken van Berlusconi?

Mag dat zomaar? Zoveel macht naar je toetrekken en bv de baas zijn van alle tv zenders?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

De man is ingrijpend bezig met de binnenlandse politiek van Italië, maar niet op gebieden waar de EU invloed op zou kunnen uitoefenen, in verband met de soevereiniteit van de lidstaten. Zolang de praktijken van Berlusconi een interne aangelegenheid blijven mag de EU niets doen, evenmin als ze iets aan Wilders of De Winter kunnen doen.

Dat gezegd, als hij een monopolie-positie opbouwt (TV-zenders bijvoorbeeld) zal de EU wel kunnen ingrijpen. Dat heeft ze ook al gedaan bij Microsoft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ha, die Chx;

Misschien is de Europese Commissie bang om een partner voor het hoofd te stoten. En de invloed van Berlusconi reikt misschien zelfs wel tot in Brussel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Natuurlijk mag dat niet, maar in dit geval zijn de economische belangen (handel e.d.) met Italië belangrijker dan de praktijken van Berlusconi. Dit geldt voor veel meer politieke kwesties, het economisch belang gaat boven de mensenrechten of gevallen van machtsmisbruik. Anders hadden we allang wat gedaan in Zimbabwe, maar dat is niet interessant.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat de doorsnee Italiaan 'smult' van zo'n figuur. Zijn vaak rebelse- en uitdagende optredens, zijn enorme vermogen (wordt geschat op 7 miljard), wordt door een groot deel van de Italiaanse bevolking bewonderd. Ze adoreren daarmee dus een charletan!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hij is een goed man die het Italiaanse volk beschermd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Berlusconi is miljardair. Geld betekent macht. Macht corrumpeert. Berlusconi deugt niet, maar wie (met veel invloed) durft dat te zeggen? Hoeveel mensen zijn van hem afhankelijk omdat ze 'boter op hun hoofd' hebben?
Bovendien is wat Berlusconi doet, een binnenlandse aangelegenheid. Dat hij zich ook in het buitenland grof en lomp gedraagt, zegt alles over deze 'meneer.'