ID-kaart verloren, heb verder geen andere legitimatiebewijzen, maar ben wel verplicht om me te kunnen legitimieren op het gemeentehuis, wat nu??

Mijn zusje is vorige week haar id kaart verloren. Nu moet ze eerst naar het gemeentehuis om een afschrift van de basisregistratie personen (BRP) aan te vragen. Maar hier staat bij aangegeven dat ze een ander geldig legitimatiebewijs mee moet nemen. Volgens mij zijn er drie geldige legitimatiebewijzen: een id-kaart, een paspoort of een rijbewijs. Nu is ze dus haar id-kaart kwijt, ze heeft nog geen rijbewijs(ze is al wel 18) en een paspoort heeft ze nog nooit nodig gehad, omdat ze niet buiten Europa is geweest. Beetje stom misschien, maar wat moet ze dan meenemen?? Hopelijk kunnen jullie me helpen! BVD

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.5K
ronron1212
9 jaar geleden
eerst aangifte doen van verlies of diefstal bij de politie.

Antwoorden (1)

Dan moeten in ieder geval de pasfoto's worden meegenomen voor het nieuwe ID-bewijs. Verder een proces-verbaal, opgemaakt door de politie, voor het verloren ID-bewijs. In een aantal gemeenten maakt de ambtenaar zelf een verklaring van vermissing op. Hierna kan een nieuwe ID-kaart worden aangevraagd. Mocht de oude teruggevonden worden, dan is deze niet meer geldig.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als de kaart door diefstal of beroving verloren is geraakt, moet altijd een proces-verbaal door de politie worden opgemaakt, dus ook bij de gemeenten die voor andere verliesgevallen een verklaring van vermissing opmaken.

Toegevoegd na 8 minuten:
NB: officieel kun je ook alleen het verlies van een kaart laten registreren zonder een nieuwe aan te vragen. Maar aangezien je zus nu geen enkel wettelijk identiteitsbewijs moet ze vanwege de wettelijke identificatieplicht wel een nieuwe ID-kaart aanvragen. Of een paspoort.
Computoon