waarom zijn geuniformeerde ambtenaren nooit herkenbaar?

Ik vraag me af waarom bv. douanebeambten nooit een duidelijk nummer of ander herkenningssymbool hebben. Ik weet dat ambtenaren verplicht zijn zich te legitimeren maar heb meegemaakt en hoor dat dat in de praktijk vaak gewoon geweigerd word. Als burger is het dan lastig een klacht in te dienen als iets niet volgens de regels gaat. Waarom is dat zo?

Toegevoegd na 1 uur:
Om mij te verduidelijken voeg ik een scene uit de film "Crash"toe waar ik niet naar kan kijken zonder daarna een kwartier te hoeven bijkomen van ergernis. Weten de mensen die zomaar aangehouden worden wie de agenten zijn? Nee. Weten de agenten wie zij zijn? Ja. Kunnen die mensen op dat moment een klacht indienen? nee. Zijn dezen mensen gewapend? nee. bepalen de agenten in welke richting deze mensen kijken? ja. Kunnen deze mensen een klacht indienen? ja. maar weten die mensen tegen welke agenten? nee.
Indien de agenten een duidelijk zichtbaar nummer op de kleding zouden dragen zou de agent naar mijn mening zich
wel 2 keer bedenken de vrouw te betasten. Ik kon geen link vinden zonder reclame. Excuses daarvoor.

http://www.metacafe.com/watch/854358/thandie_newton_gets_molested_by_a_police_officer_matt_dilon_in/

Toegevoegd na 9 uur:
klaarblijkelijk een moeilijke vraag :) staat ook niet op wikipedia ofzo :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ik vind jouw vraag niet echt onderbouwd. Ambtenaren zijn toch herkenbaar aan hun uniform? En bij optreden in burger is het zo dat politieagenten zich ongevraagd en zo spoedig mogelijk moeten legitimeren. Ook bij optreden in uniform kun je om een legitimatiebewijs vragen. Zolang je het niet op een treiterende manier vraagt, zullen politieambtenaren dit ook heus wel doen, tenzij de omstandigheden dit niet toelaten. En waarom zou je perse een naam of nummer moeten hebben? Als je een klacht wilt indienen volstaat een dag, datum en tijdstip, de plaats en een omschrijving van de betrokken ambtenaren en is het een fluitje van een cent voor de klachtenbehandelaar om uit te zoeken welke ambtenaren bij het voorval betrokken waren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet waar. Misschien ben je zelf zo een ambtenaar. De datum tijd en plaats zijn niet voldoende. Als ze elkaar het hand boven het hoofd willen houden (wat meestal het geval is) zullen ze aangeven dat er geen rooster is waardoor ze kunnen nagaan wie op welke dag waar ingezet werd. Een uniform alleen is niet voldoende. Daaraan is alleen te zien bij welke organisatie ze werken en niet wie ze zijn. Een burger word geacht zich te conformeren naar de willekeur van de ambtenaar (treiterend of niet) andersom is dat niet het geval. Ik vind dat ik als burger mag weten wie mijn koffer doorzoekt of wie naar mijn legitimatiebewijs vraagt. In het algemeen genomen zullen ambtenaren tegen een burger zeggen dat de burger geen legitimatiebewijs van hen nodig heeft. Omdat agenten, beveiligingsmensen en douanebeambten doorgaans het "gelijk"aan hun kant krijgen en ook gewapend zijn, is de burger niet geneigd aan te dringen. Voldoende onderbouwing?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens als dus niet bij de klachtencommissie duidelijk is welke ambtenaar niet volgens de regels of onheus zijn werk heeft gedaan, zullen ze vragen naar een signalement (hij was blond bv.) als er 300 blonde ambtenaren op diezelfde datum, tijdstip en plaats ingezet waren is er reden om de klager vierkant uit te lachen.
Voldoende onderbouwing?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Hmm.. goeie vraag!
Ik zou drie redenen kunnen bedenken. Ten eerste kan het redelijk duur zijn iedere agent van een nummer te geven en dit ook nog zichtbaar te maken op een uniform. Deze reden is echter niet erg sterk, omdat ik ervan uitga dat ambtenaren al een nummer hebben (hoewel dit niet zichtbaar is).

De tweede reden is de bescherming van de ambtenaar. Als iedere ambtenaar een openlijk zichtbaar nummer zou dragen, kunnen kwaadwilligen daar misbruik van maken. Ze zouden altijd weten welke ambtenaar zij zien (ook als zij er niets mee te maken hebben) en ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die sommige ambtenaren het leven moeilijk willen maken. Ook niet echt een sterk argument, maar het is er wel één...

De derde reden lijkt mij daarentegen beter. Een ambtenaar werkt als deel van de ambtelijke organisatie. Hij vormt als het ware een radertje in het systeem. Alles wat de ambtenaar doet, komt daardoor ook niet voor zijn eigen rekening, maar voor de organisatie waarvoor hij werkt. In de organisatie bestaan geen individuen (althans wat betreft functionele uitoefening van het werk), maar bestaan alleen delen van het systeem. Iedere ambtenaar werkt als functionaris, niet als persoon. In combinatie met de bescherming van de ambtenaar kan dit een reden zijn.

Dit neemt natuurlijk niet weg, dat er soms situaties zijn, waarin het wel wenselijk is het individu te kennen (bijv. bij onbehoorlijk gedrag). In die situaties zou je identificatie kunnen vragen, maar juist in die situaties ligt dat ook moeilijk. Wat mij betreft is je idee van 'nummering' niet slecht, maar bovenstaande redenen werpen natuurlijk wel enige complicaties op.

PS. Dit antwoord zal vast niet volledig zijn, maar ik heb geprobeerd mijn ideeën zo goed mogelijk uiteen te zetten.