Waarom moet je je in de schulden steken om je te beschermen tegen schulden?

Deze vraag is natuurlijk wat gechargeerd...
Om bij een geregistreerd partnerschap of huwelijk niet gezamenlijk voor schulden op te draaien moet je huwelijkse voorwaarden of partnerschapsvoorwaarden laten opstellen. Een geintje dat makkelijk 600 euro kost als er niets speciaals nodig is, en anders meer.

Waarom kost het zoveel om niet alles te willen delen. Kan er niet een vinkje 'Wij delen niets' komen op dat formulier?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op welk formulier?
sterredag
13 jaar geleden
dat je ondertekend als je gaat trouwen of registreren natuurlijk

Antwoorden (8)

Met zo'n vinkje weet je later nog niet van wie nou wat is bijvoorbeeld.

Bij zo'n akte wordt dus ook vermeld van wie wat is op dat moment. En ja dat kost tijd en geld dus om dat officieel op te laten stellen door een officieel persoon die daar officieel ook aardig aan verdiend.
13 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Huwelijkse_voorwaarden

Hier kan je lezen dat het iets ingewikkelder in elkaar zit.
Er zijn een heleboel keuzes en de notaris helpt jou om de juiste persoonlijke keuzes te maken.

De kosten van huwelijkse voorwaarden zijn - afhankelijk van de notaris- zo'n € 400 a € 1000. De kosten voor huwelijkse voorwaarden zijn o.a. afhankelijk van de complexiteit van de akte. Het aanpassen van enkele regels zorgt voor lagere kosten dan wanneer er dingen voor een eigen zaak in de akte worden opgenomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op dit moment is dit een discussiepunt in de 2e kamer.
Zie onder:

Staatssecretaris Fred Teeven van Veiligheid en Justitie staat wel open voor het D66-plan om de huwelijkse voorwaarden als uitgangspunt te nemen voor het sluiten van een huwelijk, maar ziet ook veel nadelen. Dat zei hij donderdag in de Tweede Kamer.

D66 vond deze week al een Kamermeerderheid in haar streven om de gemeenschap van goederen af te schaffen als norm. Wie nu gaat trouwen en geen bijzondere wensen omtrent de verdeling van spullen en gelden kenbaar maakt, trouwt in gemeenschap van goederen. Dat is volgens D66 niet van deze tijd: het vooraf registreren van geld en spullen van bruid en bruidegom apart (trouwen op huwelijkse voorwaarden) echter wel.

Teeven vreest voor extra kosten en administratie bij huwelijkse voorwaarden en vraagt zich af het dat nou allemaal wel waard is. Veel (jonge) mensen trouwen zonder dat ze veel te verdelen hebben, zei hij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
D66 vindt dat een huwelijk standaard op huwelijkse voorwaarden zou moeten zijn tenzij beide partners het anders willen, dus net andersom dan nu.
Maar voorlopig zie ik de wet nog niet veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
D66 moet niet piepen.
serieus: Dat maakt het toch niet goedkoper?
De aktes zullen nog steeds opgesteld moeten worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat lijkt mij ook, want juist bij een soort constructie waarbij je iets huwelijkse voorwaardenachtigs regelt, zul je heel veel moeten vastleggen. Dus ik snap de gedachte achter het voorstel, maar ik schreef al: ik zie de wet niet veranderen.
Je kan ook samen gaan wonen zonder een huwelijk of een geregistreerd partnerschap.
Ook daar zitten nadelen aan, maar wel goedkoper.

vanaf 439,- in de buurt waar ik woon:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent aansprakelijk voor alle huishoudelijke schulden die tijdens het huwelijk gemaakt worden. Ook als je op huwelijkse voorwaarden trouwt. Denk hierbij aan energierekeningen, huurschulden etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk vind ik het heel goed dat er een zware toets is op huwelijkse voorwaarden. Stel je voor : je belooft voor altijd van iemand te houden, er voor de ander te zijn als er iets gebeurt , maar wat geldzaken betreft hou je de boel gescheiden . Klinkt als : ik hou van je maar (...).

Goed over nadenken die huwelijkse voorwaarden. Dus goed dat die voorwaarden moeten worden opgesteld. Net zoals je goed zou moeten nadenken wat trouwen of geregisteerd partnerschap nou eigenlijk inhoudt en of je er ook over 20 jaar nog aan kan voldoen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorzover ik weet zijn Brazilië en Nederland de enige landen ter wereld waar trouwen in gemeenschap van goederen de standaardvorm is, en huwelijkse voorwaarden een soort uitzondering.
Dat moet allemaal apart geregistreerd worden en dat kost (buitensporig) veel geld.