worden alle rechters in de usa gekozen?

is er geen vooropleiding nodig?

Toegevoegd na 9 uur:
beide antwoorden samen geven een goed beeld van hoe het werkt. Iedereen kan rechter worden mits...
Maar worden ze nou wel of niet allemaal gekozen (op het Hooggerechtshof na)?

Toegevoegd na 6 dagen:
nu weet ik nog niet, of ALLE rechters (met uitzondering die van het hooggerechtshof) worden gekozen en niet benoemd...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (2)

In de Verenigde Staten worden veel rechters door het volk gekozen — in Nederlandse ogen een onbegrijpelijk systeem. Maar verantwoording afleggen aan kiezers compenseert iets waarover Amerikaanse rechters beschikken: buitengewoon onafhankelijke macht.Niet alle rechters in de Verenigde Staten worden gekozen — een groot deel van hen wordt inmiddels benoemd, sommigen zelfs voor het leven.

Welke rechters worden gekozen en welke niet, valt niet eenvoudig te zeggen. Amerika kent feitelijk 52 rechtssystemen, elk met hun eigen regels. Alle vijftig Staten en het district Washington hebben een eigen rechterlijke macht, die oordeelt op grond van lokale wetten. Geheel daarnaast staat het rechtssysteem van de Federatie, dat recht spreekt op basis van federale wetten.

De enige plaats waar de systemen elkaar kunnen treffen is het federale Supreme Court. Het hoogste rechtscollege van het land mag rechterlijke uitspraken van Staten herroepen — maar alléén wanneer zo’n uitspraak de federale grondwet schendt.
fremar
9 jaar geleden
Rechters in Amerika moeten rechten hebben gestudeerd aan de universiteit. Daarnaast moeten zij gedegen ervaring hebben als advocaat (of als officier van justitie). Om als advocaat te mogen werken, moet je een vergunning hebben. Deze krijg je door een "barexam" af te leggen, dat een hele dag duurt en alle gebieden van het recht beslaat. Rechters in Amerika zijn jarenlang in het rechtssysteem actief geweest voordat ze verkiesbaar zijn. De jongste rechter ooit was 37, daar kun je dat al aan zien.