Wat gebeurt er als er geen kabinet geformeerd kan worden?

Gaat het dan in principe tot in het einde der tijden door met het bedenken van coalities en kabinetten, en worden er dan steeds weer formateurs weggezet en nieuwe aangetrokken? Of is het zo dat na een bepaalde tijd 'stuurloosheid' in Nederland er weer nieuwe verkiezingen worden gehouden omdat men er op deze manier niet uitkomt?

Toegevoegd na 1 uur:
Staat er ook een maximum tijd voor de formatie van een nieuw kabinet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

De maximum tijd was gisteren bereikt. We hebben ergens in juni mogen stemmen en ze hebben dus ruim anderhalve maand de tijd gehad om er met zn allen uit te komen. Als er niet snel een oplossing komt ( vandaag zijn er nog onderhandelingen met de vvd en pvda en waarschijnlijk cda informateurs ) dan worden we waarschijnlijk allemaal opgeroepen om weer op nieuw te gaan stemmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als uiteindelijk blijkt dat er geen coalitie gevormd kan worden, dan zullen er nieuwe verkiezingen komen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Dan komen er nieuwe verkiezingen en dan zal blijken, dat door het geaarzel, dat nu gaande is, veel mensen op de PVV zullen gaan stemmen, waardoor zij meer zetels krijgen en uiteindelijk niet meer genegeerd kunnen worden bij het formeren van een nieuw kabinet.

Toegevoegd na 49 minuten:
Bij mijn weten staat er geen maximum tijd voor de formatie van een nieuw kabinet, maar als men alle mogelijkheden heeft onderzocht en niets lukt, dan zal men besluiten om nieuwe verkiezingen te organiseren. Denk er wel aan, dat de formatie van een nieuw kabinet erg lang kan duren als er verschillende mogelijkheden zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moeten er nieuwe verkiezingen komen, maar dat is onwaarschijnlijk; ik denk dat een meerderheid nog liever een zakenkabinet accepteert dan nieuwe verkiezingen uit zal schrijven.