Moet ik verplicht een vervangend rooster volgen wanneer de rest van mijn klas op schoolexcursie is?

Mijn klas gaat aanstaande vrijdag op excursie naar Parijs, een excursie waarbij in principe alleen de Eiffeltoren en de Arc de Triomphe worden bezocht en je voor de rest zelf de vrijheid hebt om te doen en laten wat je wil (veelal bier drinken en winkelen dus), alles behalve educatief dus..

Nu heb ik dit jaar besloten om niet mee te gaan aangezien ik er vorig jaar ook al naartoe ben geweest (ik ben dit jaar blijven zitten) en ik het dit jaar zelf moest betalen (de excursie kost 50 euro exclusief eten/drinken, geld wat ik daar nu niet voor over heb).

Maar nu moet ik wel een vervangend lesrooster volgen van 6 uur, daar waar ik gewoonlijk 5 uur les heb op vrijdag.
Nu krijg ik hier zelf het gevoel bij dat ik mij voor 50 euro "uit" deze lessen kan kopen, aangezien er op die schoolexcursie totaal niks aan schoolwerk wordt gedaan en ik anders wel schoolwerk doe.

Nu is mijn vraag, heeft mijn school gelijk hierin, moet ik deze lessen verplicht volgen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ai.... da's zuur !

De hele klas gaat lol maken en jij moet zelfs een extra uur draaien. Dat zal zeker als oneerlijk aanvoelen.
Toch handelt de school correct (er vanuit gaande dat jij nog leerplichtig bent).

Het uitje naar Parijs is natuurlijk leuk, maar ook leerzaam. Je komt met vreemde talen in aanraking (zelfs onder het zuipen en shoppen), leert hoe het is om naar een ander land te gaan. Bij het bezoek aan de Eifeltoren en de Arc de Triomphe hoort een stuk geschiedenisles en wellicht wat over bouwkunde.

Dat het uitje een lerende ervaring is, is dus heel goed te verantwoorden. Wanneer jij leerplichtig bent heb jij het recht en de plicht op die dag(en) ook wat te leren. De school moét je dus een vervangende les aanbieden.

Het is wel fair als dat net zo'n lollige les wordt als de Parijs-gangers.
U bent leerplichtig. Lessen volgen is gratis, de excursie niet. Daarom alleen al kunt u vrijstelling krijgen van de excursie, maar niet op uw voorwaarden. U zal moeten deelnemen aan een vervangende onderwijsactiviteit. De school bepaalt waaruit deze onderwijsactiviteit bestaat.
fisbel