Waarom koopte België in de tijd zoveel F16's?

Voor een klein landje als België hebben we toch wel erg veel F16's? Voor een land die op militair vlak geen dreigingen krijgt?

Ik had ergens gehoord dat ze plannen om de F16's weg te doen omdat ze te oud zijn en omdat ze ze niet nodig hebben.

Maar nu lees ik dat België plant om er in de toekomst 40 bij te kopen? Waarom is dit juist? Is het omdat België al omringt ligt door bondgenoten dat (moest er ergens hulp nodig zijn) het veel sneller zou gaan met F16's i.p.v. met tanks e/d?

Toegevoegd na 27 minuten:
KOCHT*!!!!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Sinds de ingebruikname van de F-16 vliegtuigen is de gevechtskracht van dat toestel als wapendrager (wapen platform) flink toegenomen door de veel grotere effectiviteit en letterlijk doeltreffendheid van de daarmee af te werpen (cq af te schieten) bommen en raketten. Deze ontwikkeling heeft samen met de lange tijd kleiner wordende oorlogsdreiging geleid tot opvallende reducties in het aantal toestellen; daarbij speelt ook mee dat een modern gevechtsvliegtuig vaak halverwege de gebruiksduur een flinke midlife update vereist om mee te kunnen blijven tellen. Bij die kostbare upgrade ga je al gauw nog eens opnieuw naar het gewenste aantal vliegtuigen kijken. Onder druk van de politieke ideeën van dat moment wordt er dan nog weleens uitgeruild tussen méér geld voor de upgrade en minder vliegtuigen behandelen. De overtollig wordende vliegtuigen kunnen vervolgens afgestoten worden. Dat de omstandigheden veranderen, valt des te meer op doordat gevechtsvliegtuigen véél langer dan vroeger in de voorste linies in gebruik blijven, en dat hangt o.a. samen met de betrekkelijke nutteloosheid om nog sneller te willen gaan. Efficiënter, en liefst veel minder waarneembaar op de radar, en met veel meer mogelijkheden voor samenwerking met andere vliegtuigen, dat zijn nu sleutelwoorden. Dat er anderzijds gedacht wordt aan het uitbreiden van de F-16 vloot, is voor mij nieuw. Toegevoegd na 12 minuten: Wij hebben in het westen wel niet zoveel zuiver militaire dreiging meer (alhoewel dat de laatste tijd nog maar te bezien is), maar er zijn erg ongewenste ontwikkelingen vanuit onrusthaarden in de wereld. Daar kun je dan tegenin gaan door je van dezelfde strategieën en tactieken te bedienen, maar als je niet hetzelfde soort agressie wilt gaan voeren, moet je een alternatieve methode achter de hand houden. Als er iemand jou besteelt, kun je proberen hem terug te bestelen om zo quitte te spelen. Als je dat niet wilt, moet je zorgen voor een betere bescherming van wat er gestolen kan worden. Met luchtwapens en de bijbehorende slimme technieken kun je een hoop bereiken zonder zelf fysiek het slagveld te gaan betreden. Daarom moet je bijvoorbeeld luchtwapens hebben terwijl je zelf niet rechtstreeks militair bedreigd wordt. En een tweede belangrijke reden is de samenwerking in NAVO verband. Wij schuilen als kleine landen (die toch strategisch zeer belangrijk kunnen zijn) onder de grote kracht van de NAVO, maar dan moeten we wel een aandeel nemen in wat daar bijhoort.

Oude modellen zijn goedkoop. Een moderne JSF kost kapitalen. Dus je hebt meer vliegtuigen voor hetzelfde geld. Ik volg de Belgische politiek niet zo goed, maar ik kan me voorstellen dat dat één van de redenen is. En waarom zoveel ? Ook een klein land kan door een goot land (b.v. Rusland) onder de voet gelopen worden. Daar moet je je tegen kunnen verdedigen. Toegevoegd na 7 minuten: PS: een F16 is dan wel 'oud', maar het is zeker nog een competitief vliegtuig. Zeker bij het soort missies tegen terroristen, die tegenwoordig vaak voorkomen, is het nog een geducht wapen.

Vanaf februari 1975 werd de F-16 aangeboden aan de overige NAVO-landen waarvan België, Denemarken, Nederland en Noorwegen zich hadden verenigd in de European Participating Governments (EPG) die zich als doel had gesteld een vervanger te vinden voor de verouderde F-104 Starfighter. In juni van dat jaar verkozen ook zij de F-16 boven de andere overwogen vliegtuigen, de Dassault Mirage F1, Saab Viggen en YF-17. Ze bestelden samen 348 toestellen. Samen met de Amerikaanse overheid (USG) vormde de EPG het Multinational Fighter Program (MNFP) met als belangrijkste doelstelling de F-16 verder te ontwikkelen en samen te werken waar mogelijk. De toestellen voor de EPG-partners werden in België en Nederland door respectievelijk SABCA en Fokker gebouwd. Toegevoegd na 1 minuut: Het was dus vooral een NAVO afspraak

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/F-16_Fighting_Falcon

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100