Kan ik met deze opgenoemde punten, succesvol in hoger beroep gaan tegen de boete?

Ik heb vandaag een bekeuring op de mat gekregen van 120 euro. Echter heeft dit geval plaatsgevonden vorig jaar Maart. Is mijn boete nog wel geldig? Het gaat om straatafval. Ik schopte een fles in het water die er al lag en was meteen de lul. Ze waren alleen in normale kleren alleen toen ik vroeg om legitimatie kijk hij mij raar aan zovan wat denk je zelf. Heb dus geen legitimatie gezien van meneer, ook heb ik niet zelf zo een geel briefje gehad van mijn bekeuring? Dus mijn vraag is heeft het zin om in hoger beroep te gaan met dit wat ik net heb verteld. Hoelang is dus zo een boete geldig want ik kon alleen verkeersboete hier vinden. Oh laatste dingetje is dat ik 17 jaar was op dat moment, betekend dat dat ik minderjarig ben dus de boete sneller verjaard? Ik hoop dat ik antwoord kan krijgen op al mijn vragen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoger beroep? Je gaat eerst in beroep, als je het daarna niet eens bent met de uitspraak zoek je het hoger op....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je dient eerst bezwaar in, geen beroep. Als je iemand verbetert, doe het dan goed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uhm, lees even aandachtig het volgende Wavaria: Mensen die het niet eens zijn met een beschikking, kunnen beroep instellen bij de officier van justitie. Op de achterkant van de brief van het CJIB staat beschreven hoe dat moet. In afwachting van het oordeel van de Officier van Justitie hoeft de boete nog niet betaald te worden. Beroep instellen kan overigens alleen als het gaat om relatief lichte verkeersovertredingen (Mulder-gedragingen). Op de brief van het CJIB staat dan een grote M in de rechterbovenhoek. Bron: Openbaar Ministerie: http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/beroep-boete/@146015/bekeuring/

Antwoorden (2)

De agent hoort zich te legitimeren, maar dat is jouw woord tegen het zijne. De boete is nog geldig en een bezwaarprocedure (geen hoger beroep) heeft naar mijn idee geen enkele kans op de aangedragen punten. Je zult geen schijn van kans hebben.

Toegevoegd na 2 dagen:
De punten van bezwaar die je kunt aanvoeren in dit geval zijn:

1: De agent heeft zich niet gelegitimeerd, terwijl daarom gevraagd is (en hij dat ook eigenlijk standaard moet doen).
2: Het afval was niet van jou, dus je kunt de vraag stellen of de agent gezien heeft dat JIJ dat flesje daar hebt achter gelaten.

Wat ze hiertegen kunnen aanvoeren is dat jij bewust de fles in het water hebt getrapt, maar dan zou de boete onjuist zijn als ik het zo zie. Als de boete is voor het ACHTERLATEN van zwerfafval, dan kun je daartegen inbrengen dat jij het niet hebt achter gelaten, maar enkel hebt verplaatst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overigens, uit de casus wordt niet duidelijk of het uberhaupt om een agent gaat. Het zou immers ook om BOA (buitengewoon opsporingsambtenaar) kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou voor deze casus weinig uit moeten maken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt inderdaad, vandaar dat het meer als aanvulling bedoeld is. Overigens, als het een BOA is de gemeente die het afhandelt en niet het CJIB, dat maakt een bezwaarschrift wellicht ietsjes minder kansloos (maar nog steeds weinig kans, maar goed, die hebben wellicht net wat soepelere overweging misschien). Maar met je conclusie, dat hij op deze gronden geen kans maakt (in vrijwel alle gevallen) ben ik het hoofdzakelijk eens.
paulus811
9 jaar geleden
Ik erger me kapot aan afval op straat, maar vind 120 euro wel een idioot hoog bedrag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Welk voorschrift heb je overtreden volgens de boete?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Straatafval achterlaten in openb. ruimte zonder gebruik voorgeschr. bakken e.d. gaat het in dit geval om
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je heb dus geen straatafval achtergelaten, maar je bent er tegenaan gelopen waardoor het afval zich verplaatste. Dat zou ik als beroepsgrond aanvoeren. Als ik op een plastic tas trap die al op straat ligt, dan ben ik misschien de laatste die het afval heeft aangeraakt, maar ik heb het daar niet gedumpt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is inderdaad een goed punt van u! bedankt
Om een bekeuring op basis van een vormfout geseponeerd te krijgen moet u als verdachte, wat dat bent u in dit geval, in uw recht geschaad zijn.

1: Moest de agent zich legitimeren?
Ja, de agent moest zich legitimeren. U bent daardoor echter niet in uw recht geschaad. U kunt wel altijd nog een klacht indienen maar dit zal geen gevolgen hebben voor de boete. Ook blijkt wel dat het echt een agent/BOA was en dat deze bevoegd was uit het feit dat de bekeuring op de mat valt. Anders was deze onderweg in het traject al blijven hangen. (BRON 1)

2. Ik heb geen geel briefje gehad.
Ook dat is geen ernstige vormfout. Weliswaar is die verplichting er geweest, het mondeling aanzeggen van de bekeuring voldoet. In de korte toekomst krijgen agenten zelfs de beschikking over een smartphone waarmee zij bekeuringen kunnen schrijven. Er komt dan helemaal geen papier, en ook geen bonnetje uit een printer zoals nu vaak gebruikt wordt aan te pas. Een wetsvoorstel daartoe is op dit moment in behandeling. (BRON 2)

3. Wanneer verjaard de boete?
De boete verjaard pas na 3 jaar. Dat u destijds 17 was doet daar niets aan af. (BRON 3)

Zoals in de voorgaande reacties al werd opgemerkt zou ik gaan zitten op het feit dat u zelf geen afval heeft achtergelaten maar dat het om bestaand afval ging. De bovenstaande punten kunt u noemen maar ik weet zeker dat ze niet gehonoreerd gaan worden.

Toegevoegd na 41 seconden:
Ik zie dat GoeieVraag alle bronnen in een andere volgorde post dan ik ze invoerde, maar als je ze aan klikt zie je wel wat ik bedoel.