In welke Europese landen kan men stemmen op een burgemeester?

In het VK kan men stemmen op de burgemeester van de plaats waar men woont. Zijn er ook andere landen in de EU waar men een burgemeester kan verkiezen of is dit een Anglo-Saxisch fenomeen en worden in de andere EU-landen burgemeesters benoemd door de Kroon of de President?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.7K
tinus1969
9 jaar geleden
Nederland is één vd weinig elanden waar Burgemeesters niet gekozen worden. De varianten zijn meeste directe verkiezing, of verkiezing door een gemeenteraad.
Antoni
9 jaar geleden
In Nederland wordt de burgemeester benoemd door de Minister van Binnenlandse Zaken op basis van een voordracht van (een commissie uit) de gemeenteraad. Eigenlijk wordt de burgemeester dus gekozen door de gemeenteraad, want de minister wijkt maar zelden af van het advies van de gemeenteraad.

Het beste antwoord

In Het verenigd koninkrijk is een gekozen burgemeester helemaal niet gebruikelijk, dat gebeurt daar slechts in 12 steden.

In Europa kennen we direct gekozen burgemeesters in de volgende landen, in sommige landen echter slechts in een gedeelte van het land:
Oostenrijk (sommige deelstaten), Bulgarije. Cyprus, Duitsland (sommige deelstaten), Hongarije, Italië, Polen, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Verenigd Koninkrijk (slechts in 12 steden), Albanië, Bosnië-Herzegovina, Macedonië, Moldavië, Rusland (uitgezonderd St Petersburg), Servië, Turkije, Oekraïne.

- -