Wat gebeurde er met de brandstofprijzen in de voormalige DDR na het samen gaan met West-Duitsland?

Stegen de prijzen van brandstof voor de Oost-Duitse bevolking door bijvoorbeeld hogere accijnzen, of daalde deze door bijvoorbeeld de vrije handel.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
ronron1212
9 jaar geleden
alles is daar aangepast naar hoe het in west duitsland was.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
nee, echt?

Het beste antwoord

In 1990 koste Benzine in de BRD ongeveer 1,15 (west Duitse) Mark en in de DDR ongeveer 1,50 (oost Duitse) Mark. Terwijl de omwisselkoers officieel 1op1 was.

Uiteindelijk zijn de prijzen op west Duitse niveau's gekomen. Voor benzine was dat in eerste instantie dus een daling.

Toegevoegd na 24 minuten:
Voor veel goederen en diensten was er sprake van een prijsstijging, maar voor benzine juist een daling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Maar de huren verdubbelden. Er waren veel DDRers die na enige tijd graag terug wilden naar de oude situatie, toen alles voor ze geregeld werd en de prijzen lager waren.