Vind je dat de nu hoogbejaarde oorlogsmisdadigers alsnog berecht moeten worden?

De nog levende oorlogsmisdadigers uit Nederland hoeven op hun oude dag niet meer achter de Duitse tralies. Aan een dergelijke procedure kleven volgens justitie teveel haken en ogen, ook al omdat de ex-nazi’s over de Duitse nationaliteit beschikken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort en krachtig antwoord. Eigenlijk is er geen beste antwoord op deze vraag, maar vanwege de reacties welk je bij de overige antwoorden heb gegeven kan ik me helemaal vinden in jou motivatie.

Andere antwoorden (17)

Iedereen moet verantwordelijk gehouden worden voor zijn daden. Of dat lang geleden was of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe wel. Zou misschien een uitzondering maken voor iemand die stervende is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, geen enkel probleem mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al zijn ze 120...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moeilijke vraag. Aan de ene kant: ja, want ook al zijn ze nu oud en bejaard, dat pleit ze nog niet vrij van alle vreselijke dingen die ze op hun geweten hebben.

Aan de andere kant: wil je die mensen op hun oude dag nog wel op die manier benaderen? Ze zijn bejaard, weten dat ze niet lang meer te leven hebben en hopelijk voelen ze ook wel iets van spijt.

In dit soort gevallen is het wel handig om te geloven dat ze worden berecht aan de hemelpoort. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Aan de andere kant: wil je die mensen op hun oude dag nog wel op die manier benaderen?"
Absoluut.
Ja...

En ik hoop ergens dat ze dat bewuste document van mijn opa (bijna 95) ook nog vinden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja absoluut ze hebben al die tijd dus in vrijheid kunnen leven daar wel slachtoffers en nabestaande voor hun levenlang gestraft zijn...ik heb er weinig moeite dat deze mensen ook al zijn het de laatste dagen van hun leven moeten lijden..het is nog niet de minste genoegdoening voor wat zij andere hebben aangedaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind van niet. Wat bereik je er mee? Iemand die hoogbejaard is zal weinig misdaden (en al helemaal geen oorlogsmisdaden) meer begaan. Ik vind dat je moet straffen zodat mensen zich verbeteren of met als doel gevaarlijke mensen uit de maatschappij te halen. Maar hoogbejaarden zou je berechten puur vanwege wraak, en wraak is voor mij niet het doel van een straf. Daar heeft niemand wat aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Terecht, al zijn ze 100. Vaak zijn de misdaden zo gruwelijk dat ook na al die jaren berechting moet plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Jinx;

Wat mij betreft wel. Niet uit wraak of omdat een staf nog iets zou uithalen, maar puur omwille van de gerechtigheid naar de slachtoffers en de maatschappij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sociale druk is onvermijdelijk, en meestal wenselijk, maar we moeten niet vergeten dat dat ook gemakkelijk tot excessen leidt (gedenk de Milgramtests).
Veroordeling: Ja.
Maar menselijke behandeling ook.
Men moet dus goed in overweging nemen of de straf nog menswaardig is als je je niet op het niveau van de beul zelf wil begeven.
Wat mij betreft: voorwaardelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat ze gewoon gestraft moeten worden!

Neem die professor (naam weet ik niet), hij deed allemaal onderzoeken met joodse tweelingen, sneed hier en daar wat armen en benen af en zette ze aan elkaar. Jammer ze zijn dood, dan pakken we even een nieuwe tweeling.

Toen de oorlog bijna verloren was dacht die 'gek' ook nog even naar Zuid-Amerika te vluchten en woont daar nog steeds, vieze klootzak...

Aldus, lekker oppakken en in gevangenis zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor die mensen ZELF vind het eigenlijk niet eens zoveel zin hebben. WEL voor de slachtoffers, hoewel ook die mensen allang (voor zover overleefd) weer een, hoop ik, nieuw leven hebben opgebouwd.

Het BLIJVEN vervolgen is wel een belangrijk signaal naar alle potentiële idioten die er onder ons leven.

Je weet gewoon dat als je idiote dingen doet, al LIJKEN ze op het moment zelf geaccepteerd te zijn (de duitse maatschappij vond nu eenmaal alles best), er wel degelijk altijd weer andere (en normale) tijden komen ,
en dan zul je achtervolgd worden tot je dood, voor wat je deed.

Als dat besef ook maar 1 persoon tegenhoud, 1 daad voorkomt, dan is het al de moeite waard.

Toegevoegd op 15-05-2009 09:52:13
Het gaat dus niet eens als belangrijkste, om het vonnis, de straf. Maar om het BLIJVEND VERVOLGEN........je komt er nooit vanaf als je zoiets deed. Doe het dus niet....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord van Ruud wilde ik ook geven dat ga ik niet herhalen. Ik wil er echter wel wat aan toevoegen.

Men moet zich realiseren dat het berechten van iemand een veroordeling zonder rechtspraak voor de rest van de maatschappij is tot het financieren van de berechtingskosten en van de eventueel daarna opgelegde straf. De justitiële autoriteiten zouden er dus serieus het hoofd over moeten buigen of het dat wel waard is. Persoonlijk vind ik het bevredigen van wraakgevoelens van te weinig waarde om de maatschappij een boete op te leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen verjaring voor deze misdadigers. Ik ben akkoord dat je in het leven moet vergeven maar de gruwel was hierover zo groot dat het geheugen van de mensheid alert moet blijven. Daarom : ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iedereen moet boeten voor zijn daden,en al gold toen de doodstraf op het gene wat ze gedaan hebben,dan mogen ze dat nu nog krijgen van mij,hoe oud en zielig ze ook zijn !