Zouden mensen die jarenlang niet stemmen uit desintresse in de politiek hun recht moeten worden afgenomen?

Echter wanneer zij weer willen stemmen dit simpelweg kunnen aanvragen, dan zijn zij er bewust van dat zij dit kiezen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met zoveel vragen over politiek krijg ik bijna tegenzin om te stemmen.
.. Of ik ben iemand anders verslag aan het maken ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O nee hoor, ik ben allang afgestudeerd maar heb eindelijk tijd om mijn vragen online te gooien. Wees maar niet bang!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig maar;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de opkomstplicht is in 1970 afgeschaft. Als je nagaat dat er nog in het begin van 20 e eeuw gestreden!!! is voor het algemeen kiesrecht en voor het vrouwenkiesrecht. En nu wordt er gedaan of het niks is. Of je naar de bakker gaat voor een broodje of vandaag maar overslaat.

Antwoorden (7)

We leven in een vrij land, ik vind dat stemmen niet verplicht moet zijn. Als je om wat voor reden dan ook niet wilt stemmen is dat toch je goed recht? Beter alleen mensen die stemmen die ook weten wat ze stemmen, dan mensen die zich niet verdiept hebben en die zich ook niet interesseren in de politiek die de uitslag beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee je moet altijd kunnen stemmen. je moet kunnen kiezen waneer je wilt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amerikaanse toestanden waarin gedetineerden niet mogen stemmen krijg je dan. nee dank je. een volk moet de leiders krijgen die het verdient.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie de toegevoegde waarde daarvan niet zo. Ja, je hebt iets minder papier en postbodes nodig, omdat je hen geen stembiljet en stemlijst hoeft te sturen, maar verder?
Daarnaast, hoe weet je of het desinteresse is?
Het kan ook zijn dat diegene wel wil stemmen, maar het te lastig is (hele dag werken, dan nog boodschappen doen en koken, en dan ook nog es langs een stembureau zien te gaan). De drempel dan nog hoger maken, lijkt me dan geen goed idee.
En bovendien, ook als het vroeger wel uit desinteresse was, op het moment dat dat verandert, moeten we blij zijn dat iemand dan wel gaat stemmen. Als diegene eerst een stembiljet moet aanvragen, kan het net die drempel zijn waardoor hij/zij weer niet stemt.
Dus nee, ik vind van niet.
Tenzij andere mensen goede pro-argumenten hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze stemmen wel. Ik vind dat iedereen, die mag stemmen, mag blijven stemmen. Het voordeel van een democratie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,stemmen moet een recht blijven,het moet en mag geen plicht worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stemrecht is een recht voor elke nederlander, ook voor
personen die ( om wat voor reden ook ) jaren geen gebruik maken van dit recht.
En dit moet zo blijven.