Wie zijn de 7 wijze visionairs?

http://www.elsevier.nl/web/10231974/Nieuws/Politiek/Marijnissen-wil-kabinet-van-zeven-wijze-visionairs.htm

Wie zou er in moeten zitten en waarom?
En wie gaat bepalen wie er in moeten zitten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (8)

Tja, dat plan...
Ik zie dat niet zo zitten, omdat iedereen ongetwijfeld met 7 andere "wijze visionairs" aan komt zetten. Het linkse kamp heeft ongetwijfeld andere namen in gedachten dan het rechtse kamp, dus wie bepaalt er dan wie die 7 wijze visionairs gaan worden? Moet daar dan weer over gestemd gaan worden? Ja, dan verandert het toch weinig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3 links 3 rechts en ik.
Wat mij betreft had Pim Fortuyn daar deel van mogen uitmaken.

Toegevoegd op 27-04-2009 11:29:21
Ben trouwens wel bang dat als je zeven wijze personen vindt dat die dan alle zeven andere wijze gedachten hebben en dat dat enorm met elkaar gaat botsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Zeven Wijzen (Grieks: οἱ Ἑπτὰ Σοφοί, Latijn: septem sapientes) worden als de grondleggers van de Griekse filosofie beschouwd. Ook andere culturen kennen hun wijzen: in India worden de Rishis geëerd, het oude China heeft haar wijzen en ook het jodendom kent een traditie van wijsheid (chokhma) en wijzen (chakhamiem). In de meeste gevallen moet de hier bedoelde wijsheid als (ongereflecteerde) levenswijsheid worden opgevat. Levenswijsheid staat tot filosofie als mensenkennis tot psychologie.

Het is niet duidelijk welke denkers er tot de zeven wijzen gerekend werden, of zoals Luciano de Crescenzo zo geestig weet te stellen in zijn Geschiedenis van de Griekse filosofie: 'ze waren met z'n tweeëntwintigen'. Toch bestaat er een viertal waarover de klassieke bronnen het eens zijn:

Thales van Milete
Bias van Priëne
Solon van Athene
Pittakos van Mytilene
De andere drie posities werden door de tijd heen naar eigen inzicht gevuld met lokale grootheden, al dan niet met regionalistische of nepotistische motieven.
De overige achttien Zeven Wijzen zijn: Cleobulus, Chilon, Periander, Miso, Aristodemus, Epimenides, Leophantus, Pythagoras (de bekende wiskundige/mysticus), Anacharsis, Epicharmus, Acusilaus, Orpheus (de quasi-mythische zanger/dichter), Pisistratus (de Atheense politicus), Pherecydes, Hermioneus, Lasus, Pamphilus en Anaxagoras. Sommigen van de 22 Wijzen worden gerekend tot de natuurfilosofen, een onderverdeling van de presocratische filosofie. Zij onderzochten met name ontstaan, opbouw en aard van de elementen en de kosmos, en herleidden die meestal tot de vier oerelementen, of een enkel kern-element (Anaxagoras' "Nous"). Velen van hen combineerden het filosoferen met andere bezigheden, vooral politiek (zoals Pittacus, Solon, Periander en Pisistratus).

In navolging van Griekenland kenden ook andere landen hun Zeven Wijzen, zie bijvoorbeeld de Zeven wijzen van Mexico.

Marijnissen wil dus dat er een soortgelijke opbouw van een kabinet is met moderne 7 wijzen ipv. het kabinet zoals dit nu bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ruud Lubbers, Hans Wiegel, Frits Bolkestein, Bert van der Veer(Shell), Gerrit Zalm(ABN), Wim Kok en Ronald Plasterk.

Toegevoegd op 27-04-2009 11:47:38
So, you want to be a wise man? mooi formatje toch hiervoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kun je ooit plasterk in dat rijtje plaatsen, een grove belediging voor de andere 6.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder hof heeft een nar nodig ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha als dat je idee er achter was, goede lijst.
fjae en de andere 6 moeten nog gezocht worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldig plan. In Iran hebben ze dit al doorgevoerd: de Guardian Council (شورای نگهبان) heet het.
Groot succes, heb ik me laten vertellen.
Natuurlijk bepaalt Prins Pils wie er in komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Kweenie;

Pin me d'r niet op vast maar de volgende zeven namen worden genoemd; Doc, Stoetel, Giechel, Grumpie, Niezel, Bloosje en Dommel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In nederland zijn geen mensen die deze taak opzich kunnen nemen. Het hele nederlandse systeem is er niet naar. Er zijn geen persoonlijkheden in de nederlanse politiek.