In films zie je de politie altijd van wit poeder proeven als ze denken dat dit cocaïne is, doet de politie dat in het echt ook?

Dat zie je altijd in films, dan vinden ze een lading wit poeder waarvan men denkt dat het cocaïne is, en dan doopt iemand zijn vinger erin om te proeven en dan blijkt het inderdaad om cocaïne te gaan.

Ik vind dat nogal een vreemde methode omdat je dan ten eerste moet weten hoe cocaïne smaakt (ik heb bijvoorbeeld geen idee) en ten tweede, het kan wel iets heel anders zijn, vergif of zo iets.

Buiten het feit dat je misschien wel verslaafd kan raken op die manier?

Kortom, doet de politie dat echt, of is dat alleen maar in films?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ze proeven het niet, ze testen het en wegen het, testen de kwaliteit,alhoewel ik wel weet dat ze het zelf ook wel testen buiten diensttijd , maar in je mond stoppen daar verdoof je alleen je tong en tandvlees mee.dus je kan een beetje in je mond doen om te testen maar is verboden bij wet.

Het beste antwoord

Absoluut nooit! Je geeft zelf al een van de belangrijkste redenen: je weet helemaal niet wat het witte poeder precies is. En zelfs al kun je aan de structuur en geur veronderstellen dat het coke is dan nog weet je niet of en in hoeverre het versneden is. Onversneden cocaïne is levensgevaarlijk ook in kleine hoeveelheden. Cocaïne heeft wel een specifieke chemische geur en een ervaren politieagent of rechercheur zal die kunnen herkennen. Om direct een indicatie te hebben zijn er testbuisjes waarin een chemische stof zit die op een bepaalde manier verkleurd indien het inderdaad cocaïne betreft. Op die manier weet je dus terplaatse wel enigszins waar je mee te maken hebt. Voor absolute zekerheid over de samenstelling dient vervolgens een monster naar het NFI te worden gestuurd die daarover uitsluitsel kan geven.