Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat gebeurt er als een minderjarige aankopen doet?

Iemand van 16 heeft een vakantie geboekt zonder dat zijn ouders dit goed vinden. Heeft diegene recht om het hele bedrag terug te krijgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
857

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja, als voor een 16-jarige normaal gesproken niet normaal is dat hij/zij een vakantie boekt kan de ouder zich beroepen op het feit dat de 16-jarige dit niet zonder zijn toestemming had moeten doen.

De ouder kan dan de (koop)overeenkomst ontbinden, wat onder meer betekent dat het geld terug moet. Eventueel geleverde goederen moeten ook weer terug naar de verkoper.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dan zijn de ouders verantwoordelijk en in feite mag iemand van 16 geen (grote) aankopen doen zonder dat de ouders (schriftelijke) toestemming gegeven hebben... Dus de ouders kunnen die aankopen ongedaan maken, daarom...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jaren geleden was mijn dochter 16 en ze had een ticket geboekt naar Londen. Ik wist van niks, kwam er achter toen het reisbureau belde dat het ticket klaar lag. Het enige dat ze moest doen om te boeken was een ( valse ) handtekening van mij op een gekopieerd A-4tje. Toen ik vervolgens bij het reisbureau het geld terugwilde zeiden ze dat dat niet kon omdat er voor getekend was! Er werd me zelfs verweten dat ik mijn dochter geen vakantie zou gunnen. Ik kon kiezen : het ticket of niks. Misschien als je hiermee naar een rechter gaat krijg je gelijk. Ik heb het zo gelaten gezien het niet zo hoge bedrag en om mijn kind te laten voelen dat ze haar geld kwijt was. Ik weet nog goed dat ik hevig verontwaardigd was dat een 16-jarig meisje vrij simpel stiekem een ticket kan boeken. Ze deed het overigens om haar 26-jarige (!) vriendje te bezoeken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze hebben je dan voorgelogen. Ze hadden je maar het geld terug te geven. Zonder uitdrukkelijke toestemming kan een kind dit soort zaken niet doen en anders is het vernietigbaar, het risico ligt geheel bij de verkoper.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding