Om het onderscheid tussen een gemeenteraadslid en een wethouder goed te begrijpen is het belangrijk om een goed beeld te hebben het gemeentebestuur als geheel. Het totale gemeentebestuur valt uiteen in twee politieke organen: de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders, kortweg college van B&W. Dit laatste orgaan vormt het dagelijks bestuur van de gemeente.

De gemeenteraad is het hoogste orgaan in een gemeente. De samenstelling van de gemeenteraad wordt eens in de vier jaar bepaald aan de hand van de gemeenteraadsverkiezingen. In principe kan iedere volwassen inwoner van de gemeente lid worden van de gemeenteraad. De politieke partijen stellen zelf hun kandidatenlijst op. Hoewel de functie van raadslid door de meeste raadsleden náást hun baan wordt uitgeoefend is het zeker geen parttime functie. De vergoeding die raadsleden krijgen voor hun werk is –voor de meesten- echter onvoldoende om van te leven. Een raadslid houdt zich bezig met vaststellen van beleid op hoofdlijnen en ziet toe op een goede uitvoering van het beleid.

De wethouders worden vervolgens door de gemeenteraad benoemd. De raad is geheel vrij in haar keuze voor een wethouder. Dat mag zelfs iemand van buiten de eigen gemeente zijn, mits die wethouder uiterlijk binnen een jaar na zijn benoeming binnen de gemeentegrenzen komt wonen. Een wethouder kan niet tegelijkertijd een raadslid zijn. Dit heeft te maken met de toezichthoudende taak die de gemeenteraad heeft. Als een wethouder zowel in het dagelijks bestuur als in de raad zou zitten zou hij in feite toezicht houden op zichzelf! Elke wethouder heeft zijn eigen taakgebied zoals onder meer huisvesting, onderwijs of financiën. De functie van wethouder is meestal een fulltime baan maar steeds vaker hebben zowel deeltijd- als voltijdswethouders zitting in het college van B&W. Als u op een persoon stemt met de verkiezingen stemt u op een potentieel gemeenteraadslid.
SimonV
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal correct +
Beetje vergelijkbaar met het onderscheid tussen Tweede Kamerleden en ministers/staatssecretarissen.
SimonV
9 jaar geleden
Bedankt voor het compliment. De + ontbreekt nog, die vergeet ik ook soms na een positieve reactie te geven ... :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die + geef ik dan maar, het is een prima antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oww... sorry SimonV... bij deze...! ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn dank voor je heldere uitleg ! Dr.B.F.Wormgoor, Curaçao