moet ik importeer kosten betalen voor een laptop uit amerika? zo ja, hoeveel?

als ik een laptop van €1500 via bijv. fedex naar nederland stuur, moet ik dan aan de douane betalen? zo ja, hoeveel?
en hoeveel zou het zijn bij een €5000 laptop?

Toegevoegd na 53 seconden:
ik heb dit aan fedex gevraagd, en zij zeggen kijk op douane.nl, maar ik weet niet onder welke categorie het valt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De douane al gemaild/gebeld?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kan geen mail adres van hun vinden...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mailen is inderdaad niet mogelijk. Je kunt ze wel bellen (is gratis). Vandaag zijn ze tot 17:00 uur bereikbaar. Voor telefoonnummer, zie http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/standaard_functies/prive/contact/belastingtelefoon_bellen/belastingtelefoon_bellen.

Antwoorden (1)

Ja. Volgens de website van de belastingdienst is dat: 12% douanerechten en
21% omzetbelasting over de waarde van de goederen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dus stel ik koop een laptop van €3000, dan moet ik daar €1000 over betalen? dat klinkt wel erg veel...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In Nederland zou diezelfde laptop dan waarschijnlijk minimaal 4000 (incl btw) hebben gekost. Dus ja.
tinus1969
10 jaar geleden
Ja, het is veel. Om op te letten: een Amerikaanse laptop is niet automatisch geschikt voor Europa. Let mn op het andere systeem voor spanning.