Welke motivatie kan een staatshoofd hebben om paniek te zaaien in zijn land?

In Georgie is vandaag paniek uitgebroken rond een TV-uitzending waarin gedaan werd alsof de Russen waren binnengevallen. Duidelijk met de opzet om paniek te zaaien, maar met welke motivatie?
Het doet denken aan 'War of the worlds' , ware het niet dat het hier heel erg realistisch en aannemelijk is (geen groene mennekes maar de 'echte' vijand). Waarom? De oppositie buitenspel zetten? De 'vijand' uitlokken? Het volk ervan overtuigen dat er 'harde maatregelen nodig zijn'? Welke motivaties zijn hier mogelijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar dit heeft het staatshoofd toch niet gepland? was gewoon een tv programma dat verkeerd opgevat is.

Het beste antwoord

Officieel heeft het staatshoofd niets te maken met die nep-reportage die in Georgië op TV is verschenen en ik acht 'm nog onschuldig tot het tegendeel is bevestigd.
Het zaaien van paniek en verwarring kan helpen de neuzen in de 'goede' richting te laten wijzen. Ook die van de inwoners van de regio's Zuid-Ossetië en Abchazië, die destijds helemaal niet zo gelukkig waren toen Georgië zich onafhankelijk verklaarde van Rusland. De tegenstander afschilderen als wreed en meedogenloos werkt altijd goed om de nationale identiteit te sterken.
Dat kunnen ze aan beide kanten van de grens erg goed. Toen de oorlog om Zuid-Ossetië in 2008 aan de gang was, heb ik veel naar zowel BBC World als Russia Today gekeken, en het leek wel of ze 't over een heel andere oorlog hadden.

Dat trucje zien we ook nu dagelijks toegepast worden; niet motiveren waarom de een zo goed is, maar hameren op waarom de ander zo slecht is. Dat gebeurt hier net zo goed, zij het iets bescheidener.

De Romeinen wisten het al, en ook nu nog is het een beproefd recept; verdeel en heers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Macht, als de onderdanen bang zijn, dan kan het staatshoofd regeren, want dan doen de onderdanen wat hij wil... Zo zit dat... Door angst doet men wat een dictator wil...

En dit is schering en inslag, door alle tijden heen en in elk land zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeer waarschijnlijk was het wel het staatshoofd die er van af wist, een enge man met een zieke geest, ik denk dat hij de Russen die er ook niet blij mee waren op de kast wilde jagen.
Gevolgen, Russen kwaad en zijn eigen volk in paniek.
De motivatie is mij ook een raadsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is diezelfde Saakasivili waar we 3 jaar geleden nog zo mee wegliepen, omdat hij getrouwd is met een Nederlandse vrouw...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel maar met veel bedrog is hij toch herkozen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien denkt hij zo weer populair te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap er in elk geval geen bal van wat hij hiermee denkt te bereiken. Iets 'spint' er, maar wat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hou ook mijn hart vast en hoop dat het hier bij blijft.
Een typische manier van volksmanipulatie: angst zaaien en verdeling oogsten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de film V for Vendetta zie je hier duidelijke motieven voor. Het is wel fictief maar het is te linken aan echte situaties zoals de brand in de reichstag in nazi-Duitsland.